
141

The collapse of communism 
in Eastern Europe and the 
introduction of global capi-

talism gave rise to a “total reorganiza-
tion of life, ending up in a privatized, 
globalised, de-monopolized economy” 
(Haraszti 34). Commenting on the im-
portance of research into the transfor-
mation of media systems in the region, 
Colin Sparks argued that “the scope and 
magnitude of the changes are so great, 
and the challenge they pose to some of 
the established ways of thinking about 
the media so serious, that this kind of 
work is of pressing importance” (7). 
The academic research initially carried 
out, however, had several limitations 
in its scope and subject: The press and 

television were often singled out as key 
institutions in the process of transforma-
tion with the predominance of news and 
policy-related analysis (Downing).1 

Eastern European children’s medi-
ated culture, if mentioned at all, consti-
tuted little more than anecdotal evidence 
and was discussed mainly in publication 
footnotes (e.g., Szekfű). Children’s me-
dia, however, can provide a useful lens 
to investigate a variety of broad social, 
political, and economic issues related 
to the transformation of media systems 
in the region. Children, suggests Nancy 
Scheper-Hughes and Carolyn Sargent, 
are “central figures—and actors—in 
contemporary contests over definition 
of culture, its boundaries and signifi-

The Commercialization of 

Children’s Television
in

Postsocialist Europe
By Katalin Lustyik

Abstract: By the beginning of the twenty-first century, the children’s television business had 
become one of the fastest growing sectors of the European media industries. The emerging 
postsocialist media markets have become a high priority for both transnational and regional 
media companies looking for new audience groups. In this article, the author provides a his-
torical overview of the transformations that occurred in the arena of children’s media culture 
in Eastern Europe during the last thirty years. Children’s television, which attained a symbolic 
importance in national public debates throughout the region after 1989, can provide a unique 
lens to examine broader social, political, and cultural issues related to the transformations of 
postsocialist media systems. The author analyzes the emergence of a new conceptualization of 
the child media user, who is more influential than ever before, but whose power is given, ex-
pressed, and experienced primarily through consumption. Children’s television in Hungary is 
used as a case study to provide an in-depth and detailed analysis of such transformations using 
diverse sources including TV guides, television programs, and in-depth interviews conducted 
with media professionals and policymakers between 1998 and 2008. 

Keywords: children’s television, commercialization, Eastern Europe, Hungary, postsocialist

Copyright © 2012 Taylor & Francis Group, LLC
DOI: 10.1080/01956051.2012.697796

Children’s television 
in particular can 

be thought of as a 
battleground on which 

anxieties about the 
future of a nation 

(especially those in 
transition) are debated.



142	 JPF&T—Journal of Popular Film and Television

cance” (2). As the political, cultural, and 
economic aspects and roles of the media 
change in a society, and society itself 
undergoes profound transformations, so 
does children’s media and many of the 
characteristics of children’s program-
ming. Children’s television in particular 
can be thought of as a battleground on 
which anxieties about the future of a na-
tion (especially those in transition) are 
debated. The status and structure of chil-
dren’s television can be perceived as an 
index of changes within the broadcast-
ing system such as the diminishing of its 
public service roles and commercializa-
tion of its content (Buckingham et al., 
Children’s Television). In this article, the 
term children’s television program re-
fers to “any program produced or com-
missioned by a children’s department 
and/or one placed in scheduling periods 
set aside for children, identified in the 
television schedule as ‘for children,’ 
or is shows on a dedicated children’s 
channel” (Buckingham et al., Children’s 
Television 80). 

Historical period labels such as “com-
munist era,” “socialist era,” or “Soviet 
era” as well as geographical labels such 
as “Eastern Europe,” “East Central Eu-
rope,” and “Central and Eastern Eu-
rope” are often used interchangeably in 
the literature with reference to some or 
all parts of the former Soviet Union, Po-
land, Hungary, East Germany, Czecho-
slovakia, Bulgaria, Romania, and Yugo-
slavia. Although there are fundamental 
differences among these countries, such 
“labels still describe a genuine unit of 
analysis for global system purposes” 
(Sklair 223). The term East Central Eu-
rope is used in this article to refer primar-
ily to Hungary, Poland, Czech Republic, 
(Visegrád countries) and secondarily to 
Slovakia and Romania. The period from 
post–World War II until 1989 will be la-
beled as “socialist” and since the turn of 
the 1990s as “postsocialist.”

Although Hungarian children’s tele-
vision is being used as a case study to 
provide concrete examples, even the 
countries within East Central Europe 
differ considerably from each other; in 
general, however, the overall structural 
changes within children’s media culture 
show many similarities. Undertaking 

this project has involved the collection 
and analysis of different types of data. 
In-depth interviews were conducted be-
tween 2000 and 2002 with representa-
tives of children’s television networks, 
Magyar Televízió (Hungarian Televi-
sion [MTV]), the Hungarian National 
Radio and Television Commission 
(ORTT), Nickelodeon Hungary, and 
media research groups such as AGB 
Hungary (AGB Nielsen Media Re-
search), with the aim of gathering valu-
able insight from those whose work is 
connected to children’s media in the re-
gion. Data compiled from a longitudinal 
study of Hungarian television program-
ming in Hungary was examined to de-
tect changes in children’s programming 
since the mid-1980s.2 The Web sites 
of the most prominent Hungarian tele-
vision networks, dedicated children’s 
channels targeting East Central Euro-
pean viewers, regional media watch 
groups, and media regulatory bodies 
were monitored on a regular basis.

Projects embarking on the mission 
to examine the transformation of chil-
dren’s television and compare the “old” 
television with the “new” might be ac-
cused of using such debates as a “conve-
nient vehicle for laments about cultural 
decline that are based on little more 
than nostalgic fantasies about an illu-
sory bygone age” (Buckingham et al., 
Children’s Televsion 183). The social-
ist broadcasting system educating and 
“looking after” children in comparison 
to new commercial channels bombard-
ing them with cheap, violent, Japanese 
anime, as some parents lament, needs to 
be examined in a broader context (e.g., 
Lázár; Rosdy).

The first part of the article focuses on 
the transformation of children’s televi-
sion from a state-controlled broadcast-
ing system in monopoly position to an 
emerging privatized, deregulated, and 
increasingly competitive national media 
landscape. The second part examines 
the process of children’s television be-
coming fully integrated into the global 
entertainment industry. The period I 
discuss includes the expansion and 
growing influence of both regional and 
global media conglomerations targeting, 
specifically, young media consumers. 

The conclusion suggests that children’s 
television, and more broadly children’s 
media, differs greatly today from what 
existed in the socialist era, although 
both are based on an equally narrow 
conceptualization of childhood and the 
child media user.

Children’s Television in 
Eastern Europe during the 
Socialist Era

Digitization, convergence, increased 
commercialism, and competition with 
the arrival of cable and satellite provid-
ers, the deregulation of state-controlled 
broadcasting systems, and the decline 
of public service principles are some 
of the processes that describe the mas-
sive changes that occurred within the 
media industries of Eastern Europe 
during the last decades (e.g. Downing; 
Havens; Splichal, Hochheimer, Jakubo-
wicz). The significance of the changes 
that occurred within children’s televi-
sion cannot be understood without the 
acknowledgment of the overall changes 
that had taken place at various levels of 
media operation, such as at the level of 
political direction, the character of the 
material presented, broadcasters’ re-
lationships to their audiences, and the 
economic basis of the media activity 
(Lustyik, “Transformation;” Sparks). 

During the socialist era, children’s 
television existed within the confine-
ments of the state-controlled media 
system, received continuous financial 
support, and operated by principles far 
removed from the market but under the 
guidance of the ruling party. One of the 
purposes of communication, even in the 
case of young viewers, was “to trans-
mit the instructions, ideas and attitudes 
of the ruling party” (Williams, Long 
54). György Aczél, a Hungarian high-
ranking party official who directed the 
cultural life in Hungary between 1956 
and 1988, wrote in Socialism and the 
Freedom of Culture that the mission was 
“to make sure that the genuine, social-
ist-oriented endeavours of most young 
people are not hindered or discouraged, 
but supported and developed” (20). 
Broadcasters and program makers had 
to share the party’s responsibility to nur-



	 Children’s Television in Postsocialist Europe	 143

ture loyal citizens. Children’s program-
ming constituted a regular and stable 
part of the television schedules in the 
region since the early 1960s. Most im-
portant was the five- to ten-minute-long 
evening programming block sometimes 
referred to as the “good-night tale” 
scheduled before the main evening news 
that was an essential part of the bedtime 
family rituals. Daytime programs rang-
ing from puppet shows and studio com-
petitions to television series based on 
required school readings aired on week-
ends and during school holidays. Many 
of these educational and entertaining 
programs were produced domestically, 
whereas others were acquired through 
Intervision, a highly politicized organi-
zation established in 1961 among East-
ern European television broadcasters 
to facilitate information and program 
exchanged within the region (MTV, per-
sonal communication, 2002). 

In the case of Hungary, children’s 
television operated between the late 
1950s and late 1980s under the supervi-
sion of the Children and Youth Depart-
ment of the state-controlled MTV. Dur-
ing the 1960s and 1970s, later referred 
to as the golden era of children’s televi-
sion, the department employed twenty-
five people, operated its own puppet 

studio, and commissioned some of the 
most popular children’s shows of the so-
cialist era such as Mi újság a Futrinka 
utcában? (What’s up in Futrinka Street? 
1962), Mekk mester (Baa, the Handy-
man, 1974), Frakk, a macskák réme 
(Frakk, The Cats’ Nightmare, 1971), 
Kukori és Kotkoda (Kukori and Kot-
koda, 1971), and Magyar népmesék 
(Hungarian Folktales, 1977; MTV, per-
sonal communication, 2002). 

By the mid-1980s, children’s televi-
sion departments in the region found 
themselves in an increasingly unstable 
political and financial situation as their 
institutions, to achieve more political 
and economic independence, tried to 
appeal to wider adult segments of their 
slowly shrinking audiences. Under these 
circumstances, children’s departments 
became an “endangered species” bullied 
by more powerful departments serving 
economically and politically important 
audience groups (MTV, personal com-
munication, 2000). Normative prin- 
ciples such as “providing children with a 

audiences between 1986 and 1998 while 
the total number of programs increased. 
By 2000, only 2.5 percent of the total 
airtime (440,720 minutes) was devoted 
to children and youth programming 
(Farkas, “A Dobogókői”).

Children’s Television in 
Transition

In the turbulent political times of the 
late 1980s and early 1990s, children’s 
departments faced severe budget cuts; 
many employees lost their jobs; puppet 
and animation studios shut down; and 
the international exchange programs 
ended—all without being noticed or 
debated beyond the institutional walls. 
The public only became aware of the 
downsizing and dismantling of the chil-
dren’s television department when the 
daily routines of millions of families 
with young children were affected by 
the disappearance of the traditional eve-
ning children’s programming block that 
had been offered for decades. 

The new, often viciously debated, 
national media laws of the early 1990s 
restructured the media landscape of the 
region, allowing an increasing num-
ber of stations to compete. In the race 
for viewers, political support, and ad-
vertisers, prime time was becoming a 
crucial and valuable broadcasting time 
that could not be “wasted” on children. 
MTV, in competition with the new na-
tional and regional private broadcasters 
launched after the passing of the Media 
Law of 1996, shifted its schedule sev-
eral times before it finally ended up 

During the socialist era, 
children’s television 
existed within the 

confinements of the 
state-controlled media 

system, received 
continuous financial 

support, and operated 
by principles far 
removed from  
the market but  

under the guidance of 
the ruling party.

	 Shows targeting	 Total	
Year	 minors	 shows

1986	 135	 691
1992	   82	 874
1998	 121	 832

Table 1. �Number of Television 
Programs Targeting Minors 
(ages 4–17) on MTV1 
between 1986 and 1998

Source: Terestyén, “A magyarországi televíziós 
műsorkínálat 1999-ben.” 

diversity of programming designed spe-
cifically for their age, which encouraged 
their physical, mental and social devel-
opment to the fullest potential without 
the intention of exploiting them” had 
been thrown out of the window accord-
ing to Eszter Farkas who led the Chil-
dren and Youth Department for years 
(“Dilemma”). The traditional and pater-
nalistic type of service for the child au-
dience had gradually disappeared from 
the realm of MTV by the late 1990s. 
Breaking down the figures presented in 
table 1, it becomes clear that MTV1 had 
gradually decreased the amount of pro-
grams dedicated to children and youth 

The new, often viciously 
debated, national  

media laws of the early 
1990s restructured the 

media landscape of 
the region, allowing an 
increasing number of 
stations to compete.



144	 JPF&T—Journal of Popular Film and Television

having worked there for more than 30 
years (e.g., “Eltünt”; Lőcsei).3

While MTV lulled children to sleep 
with lively game shows and romantic 
Latin American telenovelas, Russian 
children found news bulletins instead 
of their traditional evening block, Spo-
koinoi nochi, malishi (Good Night, 
Little Children). The press reported the 
change with a string of nostalgia and 
disbelief:

The programme, featuring the unso-
phisticated yet charming puppets . . . 
had been on the air for some 40 years, 
from de-Stalinization to de-Sovietiza-
tion. Several generations of Soviet and 
Russian kids, including myself, and my 
son (now 18), had been brought up on 
it. I knew many children who would re-
fuse to go to bed until the programme’s 
gentle concluding song, All the merry 
toys are now asleep, sounded in their 
crammed communal flats. (Vitaliev)

Those working within the industry 
described the overall transformations 
that occurred in children’s television in 
the region during the 1980s and 1990s 
as “drastic and dramatic” (Farkas, “Di-
lemma”). As state broadcasters were 
“abandoning” their children audiences, 
bidders for new broadcasting licenses 
pledged to revitalize children’s televi-
sion and invest in domestically produced 
programming for young viewers as part 
of their public service commitments. 

With the launch of two nationwide 
commercial broadcasters in 1997, TV2 
(ProsiebenSat1) and RTL-Klub (RTL 
Group), the number of children’s pro-
grams increased greatly by 1998 but 
dropped considerably by 2000, as 
shown in table 2.

During their first years of operation, 
both TV2 and RTL-Klub offered a va-
riety of programs, especially on week-
ends, as laid out in their license agree-
ments (ORTT, personal communication, 
2002). Their initial “enthusiasm” and 
level of commitment, however, dras-
tically plummeted once they realized 
that inexpensive U.S. and Japanese car-
toons were often just as popular as their 
more expensive in-house productions 
(Hirsch). They also found it easier to ob-
tain imported rather than domestically 
produced shows, most of which were 
safely guarded in the archive of Hungar-
ian Television, which was reluctant to li-

cense them at a “reasonable” price to its 
new competitors (ORTT, personal com-
munication, 2002; Minimax, personal 
communication, 2002). 

If we look at the ratio of broad-
cast time dedicated to children to to-
tal broadcasting time on the five main 
broadcast channels between 1986 and 
2001, the time actually decreased by 
close to 50 percent, as indicated in table 
3 (Terestyén, “. . . alakulása 2001-ben”). 
An increase in the portion of children’s 
programs imported from a small num-
ber of countries, particularly from Ja-
pan and the United States, was another 
tangible change throughout the region. 
Animation constituted the majority of 
the imports that, in general, tended to 
cross cultural borders easily and have a 

Table 2. �Television Programs 
Targeting Minors (ages 4–17) 
between 1986 and 2001 in 
Hungary on the Five Main 
Broadcasting Channels

	 Year	 Number

	 1986	 153
	 1992	 140
	 1998	 580
	 1999	 571
	 2000	 368
	 2001	 396

Note. The five main broadcasting channels were 
MTV1, MTV2, and Duna TV (launched in 1993), 
and privately owned RTL Klub and TV2 (both 
launched in 1997).
Sources: Terestyén, “A magyarországi televíziós 
műsorkínálat változása...”; “A magyarországi 
televíziós műsorkínálat 1999-ben”;  
“A magyarországi televíziós műsorkínálat 
alakulása 2001-ben.”

	 Year	 Percentage

	 1986	 15.3
	 1992	   9.9
	 1998	 14.1
	 1999	 12.3
	 2000	   8.0
	 2001	   8.5

Table 3. �Percentage of Television 
Programs Targeting Minors 
(ages 4–17) between 1986 
and 2001 on the Five Main 
Television Channels in 
Hungary

Note. The five main television channels in 
Hungary were MTV1, MTV2, Duna TV, RTL-Klub, 
and TV2. 
Sources: Terestyén, “A magyarországi televíziós 
műsorkínálat változása...”; “A magyarországi 
televíziós műsorkínálat 1999-ben”; “A 
magyarországi televíziós műsorkínálat alakulása 
2001-ben.”

long shelf life (e.g., Thussu). In addition 
to its broad appeal, animation is a rela-
tively “difficult genre for national com-
petition” because of its high production 
cost and ease to dub into local languages 
(Straubhaar and Duarte 246). 

Specifically in Hungary, between 
1986 and 2001, broadcast time devoted 
to animation (for all ages) increased 
nine times on national channels (Ter-
estyén, “. . . alakulása 2001-ben”). As 
imported cartoons came to constitute 
the lion’s share of children’s program-
ming, less popular and more expensive 
genres quickly receded from the sched-
ules (Farkas, “Dilemma”). As shown in 
table 4, animation constituted between 
80–100 percent of programs offered to 
children between April and July 2001 on 
RTL Klub and TV2.

An increase in the portion 
of children’s programs 
imported from a small 
number of countries, 

particularly from Japan 
and the United States, was 
another tangible change 
throughout the region.

dropping its children’s evening block 
Esti Mese (Evening Tale) in 1997. The 
national papers reported the event as 
a whole nation “mourning” the sym-
bolic “execution” of Tévé Maci, the 
little teddy bear character. As the host 
of the block, he welcomed the children 
and then wished them good night, en-
couraging them to brush their teeth, put 
on their pyjamas, and head to bed. He 
served as a key symbol for children’s 
television and was labeled by the press 
as “the most loyal employee” of MTV, 



	 Children’s Television in Postsocialist Europe	 145

The once-again shrinking budgets 
allocated for children’s programming 
forced commercial broadcasters to 
rely on inexpensive imports and state 
broadcasters, obligated more strictly to 
include some domestic shows and to 
continuously recycle their archived pro-
grams rather than to invest in new pro-
ductions. In general, in 2000, one minute 
of a domestically produced children’s 
program, on average, cost as much as an 
entire U.S. program in Hungary (MTV, 
personal communication, 2002). Out of 
the 399 children’s programs collected 
and coded between April and July 2001 
from five broadcasters (see table 4), 
close to 200 originated from the United 
States. Hungarian shows made up only 
10 percent of the 261 programs offered 
on the two commercial channels (“Az 
országos”).

The inability or disinclination of 
broadcasters to invest in diverse local 
production meant that Hungarian chil-
dren rarely had the chance to see them-
selves on television after the end of the 

1980s. Instead, they followed the lives 
of American teenagers on the screen or 
watched locally produced content that 
primarily targeted adults. Four out of 
the ten most popular programs among 
children in October 2001 were domestic 
productions: two prime-time fictional 

programs and a music show that con-
sisted of Hungarian wedding and folk-
lore-inspired music (see table 5).

Dáridó, launched in 1998 on TV2, 
soon became one of the most popular 
programs, with millions of predomi-
nantly rural viewers tuning in each 
week. While both locally and region-
ally produced children’s programs com-
pletely vanished during this transitional 
period, some of them were brought back 
to fame in 1999 by a new generation of 
entrepreneurial parents filled with nos-
talgia disdaining imported, more violent 
cartoons.

The Arrival of the  
“Masters”

By the second half of the 1990s, the 
emerging media markets in East Cen-
tral Europe became a high priority for 
global children’s media networks al-
ready available in North and South 
American, Western Europe, and parts 
of Asia and the South Pacific region, 
leaving fewer and fewer unclaimed ter-
ritories on the globe. Nickelodeon along 
with Disney and the Cartoon Network 
are often referred to as the “masters 
of the children’s television universe” 
(Westcott). Owned by the largest trans-
national media corporations, Viacom, 
the Walt Disney Corporation, and Time 
Warner, respectively, “the accumulation 
of enormous capital, marketing experi-
ence and the control of the global mar-
ket have given them a tremendous com-

	 Genre	 RTL Klub	 TV2	 MTV1 and MTV2	 Duna TV

	 Animation	 73	 149	 27	 12
	 	 79.3%	 98%	 44.3%	 35.3%

	 Clay animation	 0	 0	 3	 3
	 	 	 	 4.9%	 8.8%

	 Puppet show	 0	 0	 10	 0
	 	 	 	 16.4

	 Play	 1	 0	 3	 0
	 	 1.1%	 	 4.9%

	 Feature film	 0	 1	 4	 6
	 	 	 0.7%	 6.6%	 17.7%

	 Documentary film	 9	 0	 3	 5
	 	 9.8%	 	 4.9%	 14.7%

	 Entertainment show	 9	 2	 6	 8
	 	 9.8%	 1.3%	 9.8%	 23.5%

	 Sport show	 0	 0	 2	 0
	 	 	 	 3.3%

	 Music show	 0	 0	 3	 0
	 	 	 	 4.9%

Table 4. �Television Programs Targeting Minors (ages 4–17) by Genre in 2001 
(N = 399) on the Five Main Television Channels in Hungary

Note. Numbers refer to number of programs and percentages to percentage of air time on that channel. 
The five main television channels in Hungary in 2001 were MTV1, MTV2, Duna TV, RTL-Klub, and TV2. 
Source: Terestyén, “A magyarországi televíziós müsorkínálat alakulása 2001-ben.”

Program	 Type of program

  1.  Dáridó a világ körül (Dáridó’ around the World)	 Hungarian music magazine for adults
  2.  Pokemon	 Japanese anime
  3.  Wild Angel	 Argentinean telenovela
  4.  Jurassic Park	 U.S. feature film
  5.  Tom and Jerry	 U.S. animation
  6.  Barátok Között (Among Friends)	 Hungarian prime time soap opera
  7.  Naked Gun and a Half	 U.S. film
  8.  Pasik! (Those Men!)	 Hungarian sitcom
  9.  Születésnapi Dáridó (Birthday ‘Dáridó’)	 Hungarian music magazine for adults
10.  The Adventures of Foxi Maxi	 U.S. animation

Table 5. �The Ten Most Popular Television Programs among Minors (ages 4–17) in 
October 2000 on the Five Main Hungarian Broadcast Channels

Note. The five main Hungarian broadcast channels in October 2000 were MTV1, MTV2, Duna TV, RTL-
Klub, and TV2.
Source: “AGB Hungary Tables.” 



146	 JPF&T—Journal of Popular Film and Television

petitive edge” to expand globally (Wu 
and Chan 198). These companies owned 
and operated children’s television chan-
nels, participated in joint ventures, or 
licensed third parties to operate their 
programming services.

Disney has been one of the most 
recognized and popular media brands 
among children in the region, especially 
in the forms of animated films, comic 
books, and well-known Disney charac-
ters. In Hungary, Mickey Mouse was 
among the first official “Western” visi-
tors to children. In late May 1989, Dis-
ney promoted the very first performance 
of Disney’s World on Ice in the region. 
Mickey’s and Donald Duck’s busy and 
well-publicized schedule included a 
visit to the U.S. Embassy in Budapest 
and to a traditional Hungarian restau-
rant, where they learned to make Hun-
garian goulash and dance the Csárdás, a 
Hungarian folk dance (“Mickey”). In the 
early 1990s, Disney was the only U.S. 
distributor offering a regular weekly 
series in Russia, Hungary, Poland, Bul-
garia, Slovenia, and the Czech Repub-
lic. By the mid-1990s, 750 hours of the 
3,500 hours of Walt Disney’s licensed 
programming worldwide were broad-
cast throughout Eastern Europe, dubbed 
into local languages (“Robert”). Week-
end afternoon Disney programming 
blocks such as Walt Disney Presents 
Duck Tales or Chip ’n’ Dales’ Rescue 
Rangers, a two-hour block broadcast 
on MTV sponsored by Johnson and 
Johnson, were not-to-be missed shows 
on television for young viewers (“John-
son”). Disney programs became an even 
more stable feature of children’s tele-
vision throughout the 2000s, although 
they gravitated from state (later public) 
broadcast television to national com-
mercial stations and also to dedicated 
children’s television channels owned by 

the Walt Disney Company such as Jetix 
Europe (today, Disney XD), Playhouse 
Disney, and the Disney Channel.

The Cartoon Network was the first 
among the three global children’s tele-
vision networks to make its dedicated 
channel available via cable subscription. 
The network had a strong recognition 
among viewers, especially with cartoon 
classics from the Hanna-Barbara Studio 
such as Tom and Jerry or The Flint-
stones, which were broadcast in East 
Central Europe in the 1980s and even 
earlier. The Cartoon Network became 
available in Hungary in 1994, and by the 
end of the decade, it reached approxi-
mately 1.2 million cable households in 
the country with a population of about 
10 million (“AGB Hungary Tables”; 
AGB Hungary, personal communica-
tion, 2002). 

Minimax and Children’s 
Contemporary  
Media Environment

The biggest competition in the region 
for the U.S.-based channels was Mini-
max, a children’s television network 
formed in the late 1990s in Poland, then 
in Hungary. Within a few years Mini-
max rapidly gained recognition and 
became one of the highest rated chil-
dren’s television channels in Hungary 
(AGB Hungary, personal communica-
tion, 2002). The idea of the network was 
conceived by four people in a Budapest 
apartment and backed by regional pri-
vate investors who also strongly be-
lieved in the revitalization of children’s 
programming originating from the re-
gion. The core mission of the network at 
the time was to offer mainly European 
content for children between the ages of 
four and fourteen years, with the inclu-
sion of shows produced and exchanged 
during the socialist era (Lori). Minimax 
soon became an influential cultural en-
tity and was proudly celebrated even 
in political circles as an Eastern Euro-
pean media success story in the early 
2000s. Beyond being a trusted televi-
sion channel, fans could soon purchase 
the monthly Minimax magazine, visit its 
popular Web site (www.minimax.hu), 
attend local cultural and charity events, 
even embark on the weekend Mimi-
max river cruise on the Danube. Books, 
videos, DVDs, toys, clothing, and food 
products displaying the Minimax logo 
soon made their way into supermarkets 
and department stores. The brand also 
expanded within the region by establish-
ing a Minimax channel in Romania in 
the summer of 2001, followed by one in 
the Czech Republic and Slovakia in the 
winter of 2003.

Although Minimax’s programming 
once consisted of over 80 percent of 
European shows—with 20–25 percent 
from Eastern Europe (Minimax, per-
sonal communication 2002)—today, it 
relies heavily on global hits from the 
United States, the United Kingdom, 
France, Canada, and Australia, such as 
Postman Pat, Global Grover, Elmo’s 
World, My Little Pony, Franklin, and 
the Magic School Bus. In the sample 
schedule of Minimax Hungary from 30 

In Hungary,  
Mickey Mouse was among 

the first official  
“Western” visitors to 

children.

Nickelodeon television programs 
made their debut on commercial broad-
cast television in 1997 in Hungary, and 
the Nickelodeon Hungary channel was 
launched in 1999 as part of the com-
pany’s expansion into Eastern Europe 
and the Baltic Republics (Nickelodeon 
Hungary, personal communication, 
2002). The majority of children’s chan-
nels operating in Hungary today provide 
a local language feed and a Web site 
but no locally produced content. As the 
sample schedule of Nickelodeon Hun-
gary reveals, the channel primarily re-
lies on relatively old U.S. Nickelodeon 
cartoons scheduled in endless rotation 
(see table 6). 

The majority of  
children’s channels 

operating in  
Hungary today  

provide a local language 
feed and a Web site  

but no locally  
produced content.



	 Children’s Television in Postsocialist Europe	 147

April 2010 (see table 7), only three five-
minute programs, Minimax News, Have 
You Read It? and Hungarian Folk Tales 
represent Hungarian content, and one 
old Czechoslovakian cartoon Bob and 
Bobek adds regional flavor. 

Minimax went through several own-
ers during the past decade; it was 
proudly but briefly owned “100 per-
cent” by the Hungarian company Me-
diatech (“Száz”). Since 2007, it belongs 
to Chello Central Europe, the Central 
European-based content division of 
Liberty Global, a transnational media 
company registered in the United States. 
Minimax is now branded as “Central 
Europe’s leading children’s channel 
with a target audience of 2–12,” with 
local language feeds and dedicated Web 
sites in Hungary, Romania, the Czech 
Republic, Slovakia, Moldova, and the 
former Yugoslavian countries with the 
exception of Slovenia (“Minimax”). In 
Croatia, Serbia, Montenegro, Bosnia, 
and Herzegovina, Minimax debuted in 
early 2007.

Children’s television has become one 
of the fastest growing and most lucra-
tive sectors of the media entertainment 
industry in Europe (Papathanassopou-
los). A pan-European study conducted 
in the mid-1990s with the involvement 
of twenty-two public television sta-

providing diverse programming that 
addresses their special interests, were 
increasingly operating under a “market 
logic” (Biltereyst). “Now more than 
ever familiar in children’s program-
ming,” observed David Biltereyst, are 
“programming strategies or processes 
such as standardization, routinization, 
competition, internationalization, the 
emphasis on entertainment, [and] the 
decline of local production” (101). Al-
though the United Kingdom is often 
described as the most competitive chil-
dren’s media market in Europe, East 
Central Europe has been following in its 
footsteps at an accelerated speed (MA-
VISE Database of TV Companies and 
TV Channels in the European Union). 
Polish households with cable and satel-
lite subscription can access thirty-eight 
children’s channels, some targeting Pol-
ish children specifically such as Car-
toon Network Poland, Disney Channel 
Polska, and Cbeebies Poland. Others, 
such as Cartoon Network Europe, Al 
Jazeera Children’s Channel, or Baby 
TV (several versions available besides 

	 	 Episodes 	
	 Program (origin, genre, production date)	 per day

	 SpongeBob SquarePants (U.S., animation, 1999)	 5
	 Ben and Holly’s Little Kingdom (UK, animation, 2009)	 3
	 Dora, the Explorer (U.S., animation, 2000)	 3
	 Go, Diego! Go! (U.S., animation, 2005)	 2
	 Back at the Barnyard (U.S., animation, 2007)	 1
	 Penguins of Madagascar (U.S., animation 2008)	 3
	 Cat Dog (U.S., animation 1998)	 2
	 Ni Hao Kai-lan (U.S., animation, 2008)	 1
	 The Wonder Pets (U.S., animation, 2006)	 1
	 The Adventures of Jimmy Neutron (U.S., animation, 2002)	 1
	 My Life as a Teenage Robot (U.S., animation, 2003)	 1
	 Avatar: The Last Airbender (U.S., animation, 2005)	 2
	 Drake and Josh (U.S., sitcom, 2004)	 4
	 iCarly (U.S., sitcom, 2007)	 4
	 Unfabulous (U.S., sitcom, 2004)	 1
	 The Fairly Odd Parents (U.S., animation, 2001)	 2
	 Fanboy and Chum Chum (U.S., animation, 2009)	 1
	 The Troop (U.S.–Canada, live-action series, 2009)	 1

Table 6. �Nickelodeon Hungary Program Schedule: 6 June 2011, 4:00 a.m. to 
9:00 p.m.

Source: www.port.hu. 

	 	 Length in 	
	 Program (origin)	 minutes

	 Local and regional content
	   Minimax News (Hungary)	   5
	   Have You Read It? (Hungary)	   5
	   Hungarian Folk Tales (Hungary)	   5
	   Bob and Bobek (Bob a Bobek, králíci z klobouku, Czechoslovakia)	   8

	 Non-local content dubbed in Hungarian 
	   My Little Pony (U.S.)	 20 
	   Martha Speaks (U.S.)	 25 
	   Elmo’s World (U.S.)	 15 
	   Global Grover (U.S.)	   5 
	   Adventures of Bert and Ernie (U.S.)	 10 
	   Mary-Kate and Ashley in Action (U.S.)	 30 
	   Viva Pinata (Canada/U.S.)	 15 
	   Busytown Mysteries (Canada)	 25 
	   Chuggington (UK)	 10 
	   Mr. Bean (UK)	 10 
	   Timmy Time (UK)	 15 
	   Roary the Racing Car (UK)	 10 
	   Fifi and the Flowertots (UK)	 10 
	   Lenny and Tweek (Germany)	   5 
	   Leo and Fred (Germany)	   5 
	   Once Upon a Time . . . Man (France)	 25 
	   Pat & Stan (France)	   5 
	   Geronimo Stilton (Italy)	 25 
	   Bindi, the Jungle Girl (Australia)	 25

Table 7. �Minimax Hungary Sample Program Schedule Listed by Origin of 
Production: Friday, 30 April 2010

Source: Minimax program schedule (www.minimax.hu), 2010.

tions in seventeen countries concluded 
that even public service broadcasters, 
traditionally committed to children by 



148	 JPF&T—Journal of Popular Film and Television

the Polish version), cater to panregional 
audiences (MAVISE Database of TV 
Companies and TV Channels in the Eu-
ropean Union). Even in Hungary, given 
its much smaller media market, twelve 
children’s channels are present in 2011 
(see table 8). 

Children’s contemporary media envi-
ronment has been increasingly shaped 
by transnational media conglomera-
tions and commercial interests through-
out Eastern Europe as well. Like in 
the Western markets, the continuous 
cross-promotion and cross-selling of 
media products—every cartoon selling 
another toy, every toy designed to get 
someone interested in a forthcoming 
book, magazine, film, or video game 
(e.g., Kinder; Pecora; Steemers)—has 
become prevalent in the region. In to-
day’s multiplatform and predominantly 
profit-driven media systems throughout 
Europe, even the Hungarian Tévé Maci, 
the teddy bear character discussed ear-
lier, has been “revived” and is available 
to be purchased in the form of books 
and DVDs; children can play with him 
online and befriend him on Facebook 
where he had over 19,000 fans by 2010. 
A Hungarian online store specializing in 
stuffed cuddly bears offers a dedicated 
page to Tévé Maci fans within its “Fa-

mous Hungarian Bears” section (“TV 
Maci”), and many other television char-
acters of the socialist era have been re-
discovered and rebranded for new gen-
erations of children.

Conclusion
This article provides a brief overview 

of the transformations that occurred in 
the arena of children’s television in the 
region of East Central Europe, focusing 
on the period between the mid-1980s 
and 2011. Although television programs 
made specifically for children composed 
an important, core broadcasting service 
during the socialist era, since the 1980s, 
they have increasingly been exposed to 
the pressures and regulations of a glob-
ally interconnected media environment, 
in which the survival of television prac-
tices aimed at children stem primarily 
from market principles closely follow-
ing trends observed in Western coun-
tries for decades. 

In today’s media landscape, commer-
cial media organizations promote the 
conceptualization of the child as an ac-
tive and competent “media consumer,” 
who is more influential than ever before, 
but whose power is given, expressed, 
and experienced primarily through con-

sumption. Institutions primarily serv-
ing and defining children as consumers 
rather than citizens have been accepted 
as an inevitable consequence of East 
Central Europe’s integration into the 
global media market. When a handful 
of Hungarian parents called Minimax 
to complain about the existence and 
frequency of advertising in 2000, the 
management assured them that it was 
a “small and inevitable price” for the 
operation of the only network offering 
regional and high-quality educational 
content (Minimax, personal communi-
cation, 2002). 

According to David Buckingham, 
Hannah Davis, and Ken Jones, “[T]he 
market can provide quality and diver-
sity,” and “it can foster children’s social, 
cultural and intellectual development; it 
might even ‘empower’ them in certain 
ways. It is simply that these are not its 
primary aims” (65). Like McChesney, 
who questions our common assump-
tions about the “absolute naturalness” of 
the development of a commercial-based 
media system like that of the United 
States, we should critically examine the 
extensive marketization of children’s 
media cultures in postsocialist Europe 
that is often perceived to be a “natural” 
progression. The rapid and substantial 
expansion in commercial media di-
rected at children and young people in 
the region has not received nearly as 
much public attention and deliberation 
as some other aspects of contemporary 
children’s mediated culture such as me-
dia violence (e.g., Dragon Z Ball) or 
children’s online safety (e.g., Haszán).

Name	 Broadcasting company	 Main targeted country

Baby TV (version in English)	 Baby Network Ltd.	 United Kingdom

Boomerang (version in Hungarian)	 Turner Broadcasting 	
	    International Ltd.	 Hungary

Cartoon Network	 Turner Broadcasting	 Hungary	
   (version in Hungarian)	    International Ltd.

Disney Channel	 The Walt Disney Company Ltd.	 United Kingdom

Disney Channel	 Jetix Europe Channels B.V.	 Hungary	
   (version in Hungarian)

Duck TV	 Mega Max Media S.R.O.	 Slovakia

Duck TV HD	 Mega Max Media, S.R.O.	 Slovakia

JimJam (version in Hungarian)	 Jimjam Television Ltd.	 Hungary

KidsCo (version in Hungarian)	 Kidsco Ltd.	 Hungary

KIKA	 Germany	 Germany

Minimax (version in Hungarian)	 Chello Central Europe, S.R.O.	 Hungary

Nickelodeon (version in Hungarian)	 Nickelodeon U.K. Limited	 Hungary

Table 8. Children’s Television Channels Available in Hungary (March 2011)

Source: MAVISE Database of TV Companies and TV Channels in the European Union (http://mavise.obs.
coe.int), 2011.

Children’s  
contemporary media 

environment has  
been increasingly shaped 

by transnational media 
conglomerations and 
commercial interests 
throughout Eastern  

Europe as well.



	 Children’s Television in Postsocialist Europe	 149

It is essential, however, to be cautious 
about conceptualizing children’s cul-
ture during the socialist era as “better” 
or less problematic. How different are 
television programs created primarily to 
support the “socialist-oriented endeav-
ors” of young people—to use Aczél’s 
quotation (20) again—from those pri-
marily created to encourage the “mar-
ket-oriented” endeavours of toddlers 
and teens today? The media during the 
socialist era heavily guarded the tradi-
tional borders of childhood by serving, 
representing, and conceptualizing chil-
dren as vulnerable, passive, helpless, 
impressionable, and needing continuous 
education and moral as well as political 
guidance. 

Children in the region today, like 
children in so many other parts of the 
world, are addressed more informally, 
entertained even when educated with 
often more innovative, extensively 
researched, creative, and interactive 
programs than they were ever before 
(Banet-Weiser; Hendershot; Wasko). 
As part of a continuous “dialogue” with 
programmers, children are encouraged 
to write letters, draw pictures, par-
ticipate in focus groups, and cast their 
votes on various issues (e.g., see Nickel-
odeon’s Kids’ Choice Award), although 
their voices can easily get lost when they 
try to communicate with pan-regional 
networks covering several time zones 
and languages (e.g., Lustyik, “Trans-
national”). After generations of East 
Central European viewers growing up 
in a paternalistic media system in which 

their voices, opinions, and preferences 
mattered little, today there might be 
more ways for some young consumers 
to shape their media environment. Such 
possibilities—often described by me-
dia professionals as children’s “power” 
to create their own media environment 
and “freedom”—to cast their votes and 
express themselves, however, can be 
rather limited. As Raymond Williams 
put it, “[A]nything can be said, provided 
that you can afford to say it and that you 
say it profitably” (Resources 133). 

The consequences of the profound 
transformation of children’s media cul-
ture in postsocialist Europe are prov-
ing to be more complex and contradic-
tory than either critics or enthusiasts 
expected. Since Mickey Mouse and 
Donald Duck’s first official visit to the 
region in 1989, children’s television, 
once shielded behind the Iron Curtain, 
has become shaped by and fully incor-
porated into the global entertainment 
industry with rather limited real input 
from the region. The constructions of 
the child television viewer during the 
socialist and postsocialist eras in many 
ways seem equally narrow and ideo-
logically charged. The difference is that, 
today, the narrow and limiting construc-
tion is obscured by the endless appeals 
to consumer “choice” and the “free-
dom” offered to younger and younger 
media users.

NOTES
1. See Downing; Giogri; Paletz, Jakubow-

icz, and Novosel; Sparks; Splichal; and Spli-
chal, Hochheimer, and Jakubowicz.

2. A longitudinal study of television 
programming was conducted by the MTA-
ELTE Kommunikációelméleti Kutatócso-
port (Hungarian Academy of Science and 
Eotvos University Communication Research 
Group) since 1985. The primary purpose of 
the project was to assess the overall changes 
within television programming during a pe-
riod of profound sociopolitical transitions in 
Hungary. The research team collected data 
about programs offered on five terrestrial 
television channels: MTV, Duna Televízió 
(after 1993), and RTL-Klub and tv2 (after 
1997). The program schedule published in 
the weekly Rádió and Televízió Újság in 
March every year was used for data col-
lection; each program that appeared in the 
schedule from the opening hour until the last 
program was coded. Results of the projects 
were published regularly (see all three Ter-
estyén references).

3. MTV’s second channel, MTV2 (also re-
ferred to as m2 today), which has minimum 
viewership, ended up hosting Esti Mese, 
scheduling it between 6:00 p.m. and 7:00 
p.m. in response to public pressure.

WORKS CITED
Aczél, György. Socialism and the Freedom 

of Culture. Budapest: Corvina, 1984. 
Print.

“AGB Hungary Tables.” Médiakönyv. Ed. 
Gabriella Cseh, Mária Enyedi Nagy, and 
Tibor Soltészky. Budapest: Enamike, 
2000. 523–87. Print. 

“Az országos csatornákon műsorra tűzött 
gyermekműsorok főbb jellemzői.” ORTT. 
Web. <http://www.ortt.hu/elemzesek/20/ 
1149623521gyerek_20020308.pdf, 2002>. 

Banet-Weiser, Sarah. Kids Rule! Nickel-
odeon and Consumer Citizenship. Chapel 
Hill: Duke UP, 2007. Print.

Biltereyst, David. “European Public Service 
Television and the Cultural-Educational 
Logic.” Asian Journal of Communication 
72 (1997): 86–104. Print.

Buckingham, David, Hannah Davies, and 
Ken Jones. “Public Service Goes to Mar-
ket: British Children’s Television in Tran-
sition.” Media International Australia 93 
(1999): 65–76. Print.

Buckingham, David, Hannah Davies, Ken 
Jones, and Peter Kelley. Children’s Tele-
vision in Britain: History, Discourse and 
Policy. London: British Film Institute, 
1999. Print.

Downing, John D. Internationalizing Media 
Theory. Transition, Power, Culture: Re-
flections on Media in Russia, Poland, and 
Hungary, 1980–95. London: Sage, 1996. 
Print.

“Eltűnt a tévémaci az MTV raktárából.” 
Blikk, 14 Oct. 1999. Web. 6 July 2000.

Farkas, Eszter. “Dilemma of Production and 
Broadcasting of Hungarian Children’s 
Programs.” Second World Summit on 
Television for Children. United Kingdom. 
Mar. 1998. Presentation. 

———. “A dobogókői beszámoló.” Media 
Conference, Dobogókő, Hungary. 2000. 
Presentation. 

Giogri, Liana. The Post-Socialist Media: 
What Power the West? Aldershot: Ave-
bury, 1995. Print.

Haraszti, Miklós. The Velvet Prison: Artists 
under State Socialism. New York: Basic, 
1987. Print.

Haszán, Zoltán. “Az ORTT letiltott egy rajz-
filmsorozatot.” Magyar Hirlap Online, 24 
Apr. 1999. Web. 6 July 2000. 

Havens, Timothy. Global Television Mar-
ketplace. London: British Film Institute, 
2006. Print.

Hendershot, Heather. “Introduction: Nickel-
odeon and the Business of Fun.” Nickel-
odeon Nation: The History, Politics and 
Economics of America’s Only TV Channel 
for Kids. Ed. Heather Hendershot. New 
York: New York UP, 2004. 1–14. Print.

Institutions primarily 
serving and defining 

children as consumers 
rather than citizens have 

been accepted as an 
inevitable consequence 
of East Central Europe’s 

integration into the  
global media market.



150	 JPF&T—Journal of Popular Film and Television

Hirsch, Tamás. “Új nézők, új csapdák.” 
Mediamix, 20–23 Apr. 2002. Web. 6 July 
2003.

“Johnson and Johnson to Sponsor Disney 
Programming in Soviet Union and East-
ern Europe.” PR Newswire, 13 Dec. 1990. 
Web. 6 July 2000.

Kinder, Marsha. Playing with Power in Mov-
ies, Television, and Video Games: From 
Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja 
Turtles. Berkeley: U of California P, 1991. 
Print.

Lázár, Fruzsina. “Mese és valóság a 
képernyőn.” Magyar Nemzet Online, 23 
Oct. 2003. Web. 6 July 2004. 

Lőcsei, Gabriella. “Mese, mese, meskete a 
tévé műsoráról.” Magyar Nemzet Online, 
27 Sept. 2002. Web. 6 July 2003.

Lori. “Minimax: Új csatorna indul.” Kreative 
Online, 1 Mar. 2000. Web. 6 July 2000. 

Lustyik, Katalin. “The Transformation of 
Children’s Television from Communism 
to Global Capitalism in Hungary.” Diss. 
University of Colorado at Boulder, 2003. 
Print.

———. “Transnational Children’s Televi-
sion: The Case of Nickelodeon in the 
South Pacific.” International Communi-
cation Gazette 72.2 (2010): 171–90. Print.

MAVISE Database of TV Companies and 
TV Channels in the European Union. 
Web. 3 Mar. 2011. <http://mavise.obs.coe.
int>.

McChesney, Robert. Telecommunications, 
Mass Media, and Democracy: The Bat-
tle for the Control of U.S. Broadcasting, 
1928–1935. New York: Oxford UP, 1993. 
Print.

“Mickey Mouse/Donald Duck.” Business 
Wire, 23 May 1989. Web. 6 July 2000.

“Minimax.” Chellomedia. Web. 31 Mar. 
2001. <http://www.chellomedia.com>. 

Paletz, David L., Karol Jakubowicz, and 
Pavel Novosel, eds. Glasnost and After: 
Media and Change in Central and East-
ern Europe. Cresskill, NJ: Hampton Press, 
1995. Print. 

Papathanassopoulos, Stylianos. European 
Television in the Digital Age. Cambridge: 
Polity, 2002. Print.

Pecora, Norma. The Business of Children’s 
Entertainment. New York: Guilford, 
2002. Print.

“Robert A. Iger, President, Capital Cities, 
ABC, Inc. Announces a Consolidation 
of the International Operations of Capital 
Cities/ABC Inc.” PR Newswire, 25 June 
1996. Web. 6 July 2000.

Rosdy. “A gyermekbarát televízióért.” Mag-
yar Nemzet Online, 22 Apr. 1999. Web. 6 
July 2000. 

Scheper-Hughes, Nancy, and Carolyn Sar-
gent. “Introduction: The Cultural Politics 
of Childhood.” Small Wars: The Cultural 
Politics of Childhood. Ed. Nancy Scheper-
Hughes and Carolyn Sargent. Berkeley: U 
of California P, 1998. 2–21. Print.

Sklair, Leslie. Globalization: Capitalism 
and Its Alternatives. Oxford: Oxford UP, 
2002. Print. 

Sparks, Colin. Communism, Capitalism and 
the Mass Media. With Anna Reading. 
London: SAGE, 1998. Print. 

Splichal, Slavco. Media beyond Socialism: 
Theory and Practice in Central and East-
ern Europe. Boulder: Westview, 1994. 
Print.

Splichal, Slavco, John Hochheimer, and 
Karol Jakubowicz. Democratization and 
the Media: An East-West Dialogue. Lju-
bljana: Communication and Culture Col-
loquia, 1990. Print.

Steemers, Janette. Creating Preschool Tele-
vision: A Story of Commerce, Creativity 
and Curriculum. London: Palgrave Mac-
Millan, 2010. Print.

Straubhaar, Joseph D., and Luiz G. Duarte. 
“Adapting U.S. Transnational Television 
Channels to a Complex World: From 
Cultural Imperialism to Localization and 
Hybridization.” Transnational Television 
Worldwide. Ed. Joseph K. Chalaby. New 
York: I. B. Tauris, 2005. 216–53. Print.

“Száz százalékig magyar kézben a Mini-
max.” Magyar Nemzet Online, 6 Apr. 
2003. Web. 6 July 2003.

Szekfű, Antal. “Intruders Welcome? The 
Beginning of Satellite Television in Hun-
gary.” European Journal of Communica-
tion 20.5 (1996): 15–35. Print.

Terestyén, Tamás. “A magyarországi televí- 
ziós műsorkínálat alakulása 2001-ben.” 
ORTT Beszámoló az Országos Rádió 
és Televízió Testület 2001. évi tevé- 
kenységéről. Budapest: ORTT, 2002. 188–
215. Print.

———. “A magyarországi televíziós 
műsorkínálat 1999-ben.” Jel-Kép 1 
(2000): 43–67. Print.

———. “A magyarországi televíziós mű- 
sorkínálat változása a nyolcvanas évek 
közepétől a kilencvenes évek végéig.” 
Jel-Kép 1 (1999): 41–62. Print.

Thussu, Daya K. International Communi-
cation: Continuity and Change. 2nd ed. 
London: Hodder Arnold, 2006. Print.

“TV Maci.” Maci Bolt. Web. 31 Mar. 2011. 
<http://www.macibolt.hu/pag/tvmaci.
php>.

Vitaliev, Vasil. “Projections.” Transitions, 
Apr. 1998. Web. 10 Aug. 1999. 

Wasko, Janet. Understanding Disney: The 
Manufacturing of Fantasy. Cambridge: 
Polity, 2001. Print.

Westcott, Tim. “Masters of the Children’s 
Television Universe.” Screen Digest, 31 
Jan. 2008. Web. 10 Feb. 2009.

Williams, Raymond. The Long Revolution. 
New York: Columbia UP, 1961. Print.

———. Resources of Hope: Culture, De-
mocracy and Socialism. Ed. Roland Gale. 
London: Verso, 1989. Print.

Wu, Huating, and Joseph Man Chan. “Glo-
balizing Chinese Martial Art Cinema: The 
Global-Local Alliance and the Produc-
tion of Crouching Tiger, Hidden Dragon.” 
Media, Culture and Society 29.2 (2008): 
195–217. Print.

Katalin Lustyik is Assistant Professor of 
Media Studies at the Roy H. Park School of 
Communication, Ithaca College. Her pub-
lications on transnational children’s media 
have appeared in book collections and aca-
demic journals. She is the co-editor, with 
Timothy Havens and Anikó Imre, of Popu-
lar Television in Eastern Europe During and 
After Communism (Routledge, 2012).



Copyright of Journal of Popular Film & Television is the property of Taylor & Francis Ltd and its content may

not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written

permission. However, users may print, download, or email articles for individual use.


