Journal of Contemporary Asia, 2013 % Routledge
Vol. 43, No. 2, 257-275, http://dx.doi.org/10.1080/00472336.2012.757434 B e cro

The Television Industry in
Post-authoritarian Indonesia

AGUS SUDIBYO* & NEZAR PATRIA**

*Sekretariat Dewan Pers (Indonesian Press Council), Jakarta Pusat 10110, Indonesia
** Alliance of Independent Journalists, Jakarta Pusat 10420, Indonesia

ABSTRACT  This article examines the rise of capital in the Indonesian television industry. Fol-
lowing Richard Robison’s seminal book, Indonesia: The Rise of Capital, it suggests that a range
of powerful economic and political interests have determined the dynamics of the evolution of this
industry in Indonesia. During the heyday of the New Order, a commercial television industry was
created in ways that suited the expansion of the business interests of oligarchic families. In the
post-Soeharto era, a major interest of capital in this industry has been to overcome regulatory
mechanisms that were put in place before the euphoria of reform and democratisation had abated.
Moreover, there are strong connections between capital in the television industry and political
groupings contesting power within Indonesia’s democracy. While capital accumulation in this in-
dustry may not be as massive as in some others, the unique characteristics of television as a med-
ium ensure that exerting control over it remains vital.

KEY WORDS: Indonesia, television industry, media, capital accumulation, spatialisation

A quarter of a century ago, Richard Robison (1986) offered a radically new view on
Indonesian politics in his classic work, Indonesia: The Rise of Capital. He argued that
capital is a fundamental element in contests over power in which the state plays a key
role in mediating conflict among factions of capital even as it forges alliances with
them. These factions of capital may involve domestic or foreign businesses, and
ethnic-Chinese or pribumi-owned enterprises. Robison also depicted how the history
of Indonesia’s capitalist class is intricately tied to an analysis of the functions of the
state in capital accumulation.

Moreover, he observed how the Indonesian state was already clearly serving as the
caretaker of the domestic class of capitalists that were no longer overly dependent on
foreign capital because of state policies that provided monopolistic access to markets
and imposed joint venture mechanisms on foreign investors. As Robison (1986, 395)
stated, “The state had intervened decisively on their behalf in conflicts with inter-
national capital, ensuring that for many, the joint venture has assisted accumulation,
experience, management and technical expertise as well as corporate development.”

Correspondence Address: Nezar Patria, Sekretariat Dewan Pers (Indonesian Press Council), Gedung
Dewan Pers Lantai 7-8, J1 Kebon Sirih No 32-34, Jakarta Pusat 10110, Indonesia.
Email: nezar.patria@gmail.com

© 2013 Journal of Contemporary Asia



258 A. Sudibyo & N. Patria

While Indonesia: The Rise of Capital examined state-capital relations in a number
of sectors of the economy, Robison did not consider developments within the media
industry. However, 25 years after the book’s publication, particularly following the
fall of the New Order dictatorship in 1998, the media industry has gained great
importance both politically and economically. It is possible that Robison neglected
the media industry because it had yet to become a focal point for the accumulation
of capital at a large scale at the time he carried out his study.

It was the print media industry that had ostensibly led the way for the growth of
the media industry. Though the print media did not generate massive revenues
compared to many other industries in the 1980s, it was politically important as an
instrument for channelling information from New Order authorities to the public as
well as a means of exercising control over society (Dhakidae 1991). Only by the end
of the 1980s, due to the emergence of the television broadcasting industry, to be
controlled by Soeharto cronies, did the media demonstrably grow in both economic
as well as political significance. By the next decade, the media as a whole (print,
television, radio, film) was already an undeniably important tool of the New Order

regime.
Unsurprisingly, tight controls were exercised by the Socharto government over the
media — through licensing mechanisms, media ownership regulations, paper

distribution, media associations, Press Council membership and so on. Privileges
were thus unabashedly granted to capitalists who were closely associated with the
government and were willing to guarantee their continued support for Soeharto’s
rule. An infamous example of this practice was seen in the issuing of Press
Publication Business Licenses (SIUPP) to regulate the print media industry. The
licences were granted only to print media that were deemed loyal to the government.
Moreover, one of Soeharto’s closest associates — businessman Bob Hasan — was
given monopoly control over the supply of paper print through one of his
companies, PT Aspex Papers. All newspapers were therefore at the mercy of this
company, which could arbitrarily cut supply and cause fluctuations in the price of
paper.

In the aftermath of the New Order era, the media industry has become an
important site of political contestation in the context of a highly competitive
electoral democracy. However, as confirmed in this study of the commercial
television industry, the media remains largely under the control of old players from
the New Order era, who have now merely latched on to the new political vehicles
that have emerged since Indonesia democratised in 1998.

Given that Indonesian politics following the fall of Soeharto has become strongly
democratic, the media is quite naturally viewed as an instrument to articulate public
opinion and raise issues freely, as stipulated by Law No0.40/1999 governing the press.
As if to prove this point, the law considerably boosts press freedoms that were so
diminished under Socharto and guarantees the right of every citizen to be freely
engaged in either media distribution or production. However, it also does not hinder
old players from maintaining their dominant position in the post-authoritarian era,
precisely because the state no longer exercises stringent controls over ownership of
the media.

Nevertheless, the vast expansion of capital into the media industry as well as
increasing centralisation of ownership in a few companies has aroused public anxiety



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 259

about future threats to content variety and the excessive political bias of media
whose owners are affiliated with certain political parties. The politico-economic
contestation of the media in Indonesia after 1998 is clearly more multifaceted than
was envisaged by scholars like McChesney (1997, 29), who expected public spaces
opened up by the democratic media to shrink once the rationality of bureaucracy or
capital takes over the functions, working system and production orientation of the
media. In fact, the threat to democratic public spaces in Indonesia today comes
simultaneously from state and capital in the form of a symbiosis of politico-
bureaucratic power.

There was once a widely held belief among democracy activists in Indonesia,
however, that the demise of authoritarianism would result in media freedoms and,
moreover, that the printed press and broadcasting industries would come to
represent the interests of civil society. This has not taken place but neither has the
media fallen completely under the control of impersonal market forces after escaping
the clutches of the state. What has happened instead in Indonesia refutes standard
political economy analyses that emphasise either the tyranny of the state or the
market over the media. It is argued here that the two entities, the state and the
market, both now more liberalised than ever, have in fact collaborated in exercising
control over the media, including the television industry.

Although other industries remain more pivotal to Indonesian capitalism in terms
of the scale of capital accumulation, the media, especially television, has a very
distinctive role in terms of its expansion. Because of this, it deserves to be scrutinised
rather than largely ignored — as it has been in both Indonesia: The Rise of Capital and
in Robison’s subsequent work with Hadiz (Robison and Hadiz 2004; Hadiz and
Robison 2005) on the Indonesian political economy following the fall of Soeharto.
Television is a particularly important instrument in the cultivation of a culture of
mass consumption, for example, through its own contents and through advertising.
Thus, a study in Mexico by Sanchez-Ruiz (1983, 399) shows how “[t]he
concentration of capital accumulation in the manufacturing sector in Mexico
increased sharply, driven by high consumption as the impact of advertising
campaigns on television.” From this point of view the rise of the Indonesian
television industry is certainly a key part of the broader story of the rise of capital in
Indonesia from the authoritarian to the democratic period. It is also part of the story
of the continued dominance of a capitalist oligarchy over the Indonesian political
economy in spite of democratisation and the unravelling of the authoritarianism that
had given birth to it.

The contest over broadcasting regulations, in particular Broadcasting Act No. 32/
2002, needs to be assessed in order to understand the political and economic
dynamics of the media in post-New Order era. This contest cannot be separated from
broadcasting history itself, which is tied in turn to the history of the New Order,
during which there was no notion of an autonomous broadcasting industry. The
broadcasting industry was shaped by pragmatic reasons having to do with the
exigencies of New Order rule: to facilitate the expansion of the businesses of
Soeharto’s cronies into this sector in the midst of growing pressure for economic
liberalisation following the fall of international oil prices in the 1980s.

However, the spirit of the post-New Order broadcasting regulations is to prevent
over-arching control either by government or by big business. Government



260 A. Sudibyo & N. Patria

intervention in the media and the monopolistic pattern of media ownership, both
characteristics of the New Order era, were therefore, meant to be minimised. The
Broadcasting Act institutionalised the principle of “diversity of ownership and
diversity of content” for such a purpose. This is seen in the enshrined idea that
control over the media is to be placed in the community. Furthermore, in order to
ensure public sovereignty over the broadcasting media, such institutions were
established as public and community broadcasting agencies, as well as an
independent broadcasting regulator, the Indonesian Broadcasting Commission
(Saleh and Setiaji 2011).

The spirit of the Act, however, has not been reflected in the actual implementation.
On the contrary, entrenched business interests continue to be dominant while
bureaucratic intervention has found a new lease on life in the broadcasting industry.
Thus, provisions on media ownership and cross-ownership, media networks,
licensing and broadcast content that favour commercial interests, especially those
of private television stations, have been subsequently stipulated. The principle of
decentralising the broadcasting industry, as pioneered by the Broadcasting Act, has
now been overtaken by new centralisation trends. Moreover, the government has
established policies on such matters as broadcasting frequencies without consulting
the relevant broadcasting regulator and other agencies (Sudibyo 2009, 20-22).

Commercial Television and the Politico-economic Consolidation of the New Order

Capital accumulation in the broadcasting media commenced in the mid-1980s when
the Soeharto government was compelled to open up the economy to more foreign
investment due to the end of the oil boom period. Deregulation policies were thus
gradually put in place with the aim of reducing the role of the state in the economy.
But the New Order regime would only half-heartedly compromise with the market in
connection with state regulation due to the requirements of maintaining its
authoritarian rule (Hadiz and Robison 2005).

Because of this, some interesting contradictions arose in the media industry
(Hidayat 2000). Between 1987 and 1998, the government began to adopt more liberal
principles in regard to the press but continued to reject political liberalism. During
this period, the liberalisation of the media was directed to benefit the interests of the
cronies of the New Order regime. In the guise of protecting domestic businesses from
foreign competition, these cronies were given the opportunity to consolidate their
position in the industry. For instance, Minister of Information Harmoko advised
Soeharto to annul Governmental Regulation No.20/1994, which had allowed foreign
investors to fully take over shares owned by Indonesian companies including in the
media industry. This was clearly an action aimed to protect the process of
consolidation and entrenchment.

Significantly, if the print media represented the first generation of media capital in
Indonesia, television represented the second generation. Kitley (2000) has written
about how the advent of new technologies in the 1980s had forced the New Order to
change its policy with regard to the monopoly of the state television company, TVRI
(Televisi Republik Indonesia). Video, spill-over transmissions and transnational
satellite broadcasting no longer made this monopoly viable as an instrument of
enforcing national conformity to state development directives. The response to the



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 261

encroachment of such technologies was to support the development of a private
television industry, which would cater to the growing consumption culture of the
new middle class, but yet ensure as little threat as possible to the political status quo
(Kitley 2000, 216-217).

The other dimension of the problem, therefore, was how to simultaneously
liberalise the media sector more broadly yet guarantee that the businesses of the so-
called Cendana family and its cronies were protected and, in fact, given as much
support as possible to grow.! Because of such an agenda, these businesses were to
dominate the television business in Indonesia once it was opened up to private sector
investment (Sen and Hill 2001, 129-130). This development was mirrored in other
media. For example, a cousin of President Soeharto, Sudwikatmono, monopolised
the distribution of imported film through his company, the Twenty One Group,
which also operated movie theatres. This monopoly led other movie theatres to go
into bankruptcy. Meanwhile, Socharto’s eldest daughter, Siti Hardiyanti Rukmana,
widely known as ‘Tutut,” became hugely influential in the commercial radio
business, serving as Chair of the Indonesian National Private Radio Association
(PRSSNI) from 1989 to 1998. It is important to point out, in this connection, that
the domination of the Soeharto family and its cronies over the media industry was
part of a political process of vertically integrating elements of the ruling oligarchy
with key sections of the media industry, to ensure, once again, that these do not fall
into the hands of elements that would be harmful to the political status quo. Thus,
the motives for investment in the media industry were not solely based on business
expansion interests (Hidayat 2000, 146—147).

The growth of private capital in the television industry began in the mid-1980s with
the establishment of the first privately owned television station in Indonesia, RCTI
(Rajawali Citra Televisi Indonesia), owned by a Socharto son, Bambang Trihatmojo.
After RCTI, SCTV (Surya Citra Televisi) appeared in 1989 and was jointly owned by
Henry Pribadi (a businessman who was close to Soeharto) and Sudwikatmono. Later
on, Halimah Trihatmojo (Socharto’s daughter in-law and Bambang’s wife) was listed
as a shareholder in SCTV. In 1991, another private television station, TPI (Televisi
Pendidikan Indonesia), started operations with transmission facilities from TVRI, the
state-owned broadcaster. Not surprisingly, this television station was owned by
another family member, Tutut Soeharto. Still another television station, Indosiar,
began to air in 1995 and was owned by the Salim Group, a business conglomerate in
turn owned by Lim Sioe Liong, a close friend of Soeharto and at that time the top
ethnic Chinese tycoon in Indonesia. ANTV (Andalas Televisi) was the only station
that did not have direct links to the Cendana family. Still, the Bakrie Group, a
politically well-connected business conglomerate, and Agung Laksono, a leading
figure in the ruling Golkar Party, owned the latter television station.

There is no doubt that the broadcasting companies owned by the Socharto family
and its cronies grew with the active backing of the New Order regime. Therefore,
profits made by private companies in this sector can be said to have been the result of
a kind of “primitive accumulation” process — based as they were on political
connections rather than on market competition.

A good illustration of how this process worked was seen in 1993, when Bambang
Trihatmojo successfully lobbied his father’s government to issue a permit that would
allow RCTI, then just a local television station in Jakarta and Bandung, and SCTV,



262  A. Sudibyo & N. Patria

then a local television station in Surabaya and Denpasar, to broadcast nationally.
This arrangement was demanded, or so it appears, because TPI, the television station
owned by his sister Siti Hardiyanti Rukmana, had earlier been able to attain such
permission. It was argued on Bambang’s Trihatmojo’s behalf that restricting the
broadcast range of these television stations constituted unfair competition because it
would limit their potential for revenues accruing from advertisements (Ishadi 2002,
125-127).

So the case involved an interesting episode of sibling rivalry within the First
Family: Bambang Trihatmojo must have grown envious of his sister’s success and
appealed to his father’s ““sense of fairness” to his children. Specifically, he must have
been incensed that the national broadcasting licence given to TPI had boosted its
advertising revenues, which surged ahead of RCTI and SCTV in just one year (Sen
and Hill 2001, 130). However, TPI had enjoyed certain other privileges after it was
established. In addition to a national broadcasting licence that was obtained so
easily, TPI was given the right to simply rent TVRI transmitters, especially in the
morning when they were not in use by the national state-owned broadcaster. Studio
XIIT of TVRI was provided for TPI's use as well. TPI’s operating costs and
investment into infrastructure was therefore relatively low compared to that of RCTI
and SCTV (Ishadi 2002, 125-127).

Another example of concerted state support given to members of the New Order
oligarchy (Robison and Hadiz 2004) was shown in 1996-97, when Socharto’s
children, more collectively this time, persuaded their father to reject a draft law on
broadcasting. For the first time ever, Soeharto did not ratify and, in fact, returned a
draft law which had been prepared by the House of Representatives (DPR) (Kitley
1999). Socharto was persuaded that the bill, which contained a clause on restrictions
on the technical aspects of broadcasting, was a threat to the expansion of the
business interests of the Soeharto children within that industry. Due to pressure from
the government, the Indonesian parliament did not attach the offending clause to the
Law on Broadcasting No.74/1997 that was eventually passed. This sort of political
intervention was quite critical to the development of the television industry in
Indonesia as a whole.

Control of television business by the Cendana family was not only aimed at profit,
as mentioned, but also furthered the political interests of the New Order regime as a
whole. Their ownership of television stations, for example, ensured that private
media coverage of the 1997 elections sided unabashedly with the government party,
Golkar, as did reporting by the state broadcaster, TVRI.? These were the beginnings
then, of a developing synergy between economic and political power that would
shape the trajectory of Indonesia’s television industry up to the present time.

So great was the control of the Socharto family and is cronies over the industry
that television coverage of the first post-Soeharto elections in 1999 was still heavily
skewed toward Golkar, even if these were widely considered to be the most
democratically held in Indonesia since 1955. This was demonstrated in meticulous
research undertaken by the Institute for the Studies on Free Flow of Information
(ISAI) on media coverage of these elections.> In other words the concentrated
pattern of ownership in the broadcasting industry had negatively impacted the
quality of its product, which was engineered to suit the interests of certain dominant
groups, notwithstanding the advent of Indonesia’s new democracy. This practice



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 263

would be replicated in the future when owners of television stations, such as the
businessmen-politicians Aburizal Bakrie and Surya Paloh, would enter more
decisively into national political competition.

However, the patterns of ownership in the television industry were soon modified
after the advent of democratisation. Most importantly, new moguls, who none the
less made their fortunes during the Soeharto dictatorship, entered the fray by either
acquiring existing television stations or establishing new ones. This was made possible
because of massive public pressure to reform television ownership as well as negative
market sentiment about Cendana-linked businesses and forced the Soeharto children
to make a hasty retreat. They were now no longer listed personally as owners of
television stations. Nevertheless, this did not mean that they were completely out of
the game. They continued to own shares indirectly in television stations through
complex arrangements that essentially made use of various firms as vehicles to
maintain their stake in the industry. The Salim Group, which had been at the
forefront of the Chinese conglomerates that engaged in partnerships with the
Soeharto family, employed a similar strategy. In this case, the manoeuvre was part of
a greater scheme to regain assets from the Indonesian Bank Restructuring Agency
(BPPN), including in the broadcasting business, which had been taken away
following the massive state bailout of businesses in the aftermath of the Asian
Economic Crisis of 1997-98.

As a result of the above developments, a range of holding companies came to be
set up to claim ownership of television stations. Indosiar — established by the Salim
Group — set up PT Indosiar Visual Mandiri Tbk., while SCTV created PT Surya
Citra media Tbk. Bimantara intended to create a sub-holding company, which
would have consolidated several television stations owned by Bimantara or by
another vehicle, Bhakti Investama. PT Media Nusantara Citra (MNC), a
stakeholder of 70% of the shares of the newer Global TV station, was projected
to be the sub-holding company. However, the plan did not take off because — even
for these oligarchs — the structure of ownership of the television stations would have
become too intricate to manage smoothly under this plan (Sudibyo et al. 2004, 42).

New Regulation and Strategies of Accumulation of Capital

Legal reforms in the broadcasting industry after 1998 were very wide ranging due to
the fact that they were undertaken in an environment of euphoria for change. To
reiterate a point made earlier, they opened up the possibility for public control over
the media, such as arranged by Broadcasting Act No0.32/2002, which constituted no
less than a regulatory effort to transfer control over the media from the state to the
public. As mentioned, under the new law, government intervention in the media was
reduced to a minimum level. The law was also meant to prevent monopoly ownership
of the media so that the manipulation of information and public opinion on behalf of
powerful interests could be prevented. Moreover, diversity of media ownership and
content were institutionalised through the establishment of a public broadcasting
agency, a community-based broadcasting institution and an independent broad-
casting regulator.

What has taken place since then, however, are battles about the fundamental
notions of “public good,” ““private property”” and the “role of the state.” Though



264  A. Sudibyo & N. Patria

television broadcasting can be considered a public good, its actual operations are
very much affected by the dynamics of capital and the way it has taken advantage of
liberalisation of the media. But liberalisation has not removed the state from the
media. In fact, what has transpired is that media capital and the state seem to be
working together to regain control over the media for their mutual benefit. This was
seen in the outcome of a judicial review of the 2002 Broadcasting Act and the
subsequent passage of a packet of laws in 2005. It is evident that the government and
broadcasting media owners are unified by a common interest: to nullify the threat of
control over the broadcasting media by representatives of the broader public
through the new institutions set up by the 2002 Broadcasting Act.

As a result, the Constitutional Court agreed to conduct a judicial review of the
Broadcasting Act in July 2004. Out of 22 articles of the law that were reviewed, only
two were actually repealed. One of these was crucial, however, for it dealt with the
role of the Indonesian Broadcasting Commission (KPI) in preparing Governmental
Regulations on Broadcasting as provided in Article 62 of the Broadcasting Act. This
arrangement was now considered by the Court to contradict the 1945 Constitution
and thus the preparation of the Governmental Regulation on Broadcasting was to be
carried out by the government without involvement of the KPI, the institution that
was identified as representing the interests of the public at large according to the
original legislation.

The verdict obviously undermined the KPI's position quite seriously, because in
practice, the government’s regulatory measures now carried more clout than the law
that had created the institution itself. The authority to issue policy was effectively
switched back to the government from the KPI. This opened up new opportunities
for collusion between the government and television owners that have resulted in
market-friendly policies that benefited the latter, as we shall see. In essence, while the
government is clearly keen to regain control over the governance of the broadcasting
industry, this did not contradict the interests of the handful of business groups that
now compete within it.

That the government had succeeded in having its way was plainly seen in
Governmental Regulations No. 49, 50, 51, 52 of 2005. As a result of these regula-
tions, the Ministry of Communications and Information (Menkominfo) has been
institutionalised as the national broadcasting regulator, thereby further reducing the
KPI’s authority as a body representing the interest of the general public. Also with
these regulations, Menkominfo has more or less succeeded in regaining the
government’s control over the broadcasting media, which was eroded during the
early years of post-Soeharto reforms. All of this signals the re-bureaucratisation of
control over the media.

Thus, the Minister of Communications and Information is now authorised to issue
broadcasting licences, allocate radio and television frequencies, restrict foreign news
and regulate foreign capital ownership. All of this is reminiscent of the old Ministry
of Information during the New Order era. Furthermore, the ministry has also taken
the initiative on a series of measures, such as establishing a standard code of conduct
for the media, co-ordinating media-watch organisations and pushing for revision of
the Press Law to enhance professionalism of the press.

The establishment of the Ministry of Communication and Information may have
been required to create a vehicle for the dissemination of government policy and



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 265

information. Such was the limited role that was envisaged for it initially. In fact, it is
through this ministry that the government has practically nullified the functions of
the KPI, the Press Council and other media associations as part of systematic efforts
to restore government authority over the broadcasting media (Kompas, March 23,
2000).

But the restoration of this authority has been positively received by the businesses
that dominate the broadcasting industry. The various associations that represent the
interests of television and radio owners, for example, expressed their support for the
above-mentioned package of regulations. This may seem odd at first glance.
However, it is not so strange when one realises that a symbiosis of state and capital
interests has occurred. First of all, re-bureaucratisation means that the government
regains its authority, not just over licensing but also over the permissible frequency
usage of broadcasters. Through such authority, it is the state that decides on
allocating frequencies to private, public and community-based broadcasters,
including determining the prerequisites to obtain broadcast licences. The way the
state exercises that authority, not surprisingly, has favoured big business.

It must be remembered that control over broadcast frequencies is a crucial
economic commodity. Frequencies that allow wider coverage will allow broadcasters
to reach larger audiences. It is because of this that there has been the postponement
of a planned Networked Broadcast System (SSJ), which was an important facet of
the original Law on Broadcasting No0.32/2002. Rather than focusing all facets of
broadcasting in a handful of private companies, the plan under the legislation was
based on a democratic vision of media decentralisation and community-based
broadcast management. Thus far, however, only the major players on the national
stage have been able to make use of local frequencies.

All television companies should have implemented the decentralised network
system by the end of 2007, which potentially would have benefited locally based
television operators. But the national television owners, already entrenched in their
position, argued that the media decentralisation plan was impractical because the
establishment of local television stations required large amounts of investment,
whereas potential advertising revenue would be limited. In addition, they suggested
that there were technological limitations that prevented the plan from being
implemented besides the complexity of sharing company assets with local operators.
For all practical purposes, therefore, they rejected a stipulation that was mandatory
according to legislation.

The issue of television digitalisation has also become an important battleground
because it involves control over broadcasting frequencies. It should be noted that
there are only twelve available frequency channels that can be used for television in
every designated broadcast zone, each with a coverage area of approximately the size
of Jakarta. But investor interest in this business has been immense. KPI data from
2012 show that there were 1,589 submissions for broadcasting licences between 2007
and 2011 throughout Indonesia. One of the reasons given for not granting the vast
majority of them was the limitations of frequency allocation.

Digitalisation involves the migration from an analogue to a digital broadcast
system and was initially intended to sort out this frequency problem. In a digital
system, one broadcast zone would have 62 frequency channels, a much more
substantial number than under an analogue system. Regulatory measures applied on



266 A. Sudibyo & N. Patria

the digital system, however, are likely to favour only five major private television
companies: the MNC Group, Transcorp, TVOne-ANTV, SCTV and Indosiar.
Metro TV could be an additional beneficiary as it has drawn closer lately to the
MNC Group. The KPI believes that all these developments could potentially lead to
a monopoly system in the broadcasting industry (7empo, February 22, 2012). Such is
the case even if this sort of system was supposed to have been explicitly prevented by
law.

Two articles in the Broadasting Act of 2002, for example, seek to avoid
concentration or monopoly ownership of the broadcasting media under the principle
that broadcasting frequencies are public property and, therefore, cannot be
administered as personal property.* Monopoly ownership of broadcasting enter-
prises was to be avoided as well by allowing diversity of ownership that would in
turn help to induce diversity of content. However, we have instead seen the exact
opposite taking place: the concentration of ownership by a few companies basically
run by interests that had been incubated under the old authoritarian regime and have
skilfully adapted to the new exigencies of operating within a democracy.

Such concentration of ownership is shown by a series of merger and acquisition
activities that have taken place in recent years. In June 2007, PT Media Nusantara
Citra Tbk (MNC Group) took control of three television stations: PT Cipta Televisi
Pendidikan Indonesia (TPI), Rajawali Citra Televisi Indonesia (RCTI) and PT
Global Informasi Bermutu (Global TV). In February 2011, PT Visi Media Asia Tbk,
owner of PT Cakrawala Andalas Televisi (ANTV), took over PT Lativi Media
Karya (Lativi) and transformed it into TVOne. In June 2011, PT Elang Mahkota
Teknologi (Emtek), owner of PT Surya Citra Media Tbk (SCTV) bought a majority
stake in PT Indosiar Karya Media, the holding company of PT Indosiar Visual
Mandiri (Indosiar).

In these cases, certain business groups ultimately took control of more than one
television station. Product diversification soon followed. In addition to owning
television stations, these business groups have also come to acquire or have
established a number of radio stations, online media and print media companies
(Table 1). In other words, they appear to be establishing suzerainty not only over
television, but other kinds of media as well.

The Political Economy of Spatialisation

It is useful to discuss the trend toward concentration of media ownership through
the use of Mosco’s (2009, 157-168) concept of “‘spatialisation.” Mosco employs the
concept to explain the inclination by the media industry to always condense space
and time through new technologies. The logic of spatialisation, therefore, is similar
to the tendency of capitalism to always “‘shorten time” as well. The latter refers to
the power of capital to continuously make new innovations in technologies related to
transportation and communications, aimed to shorten the time needed to transport
people, convey messages across wide geographical spaces, thereby reducing the
problem of distance as barriers to the expansion of capital (157).

Spatialisation is thus related to the nature of the media industry that always seeks
to enlarge its scope of operations in order to reach a wider audience in the most
efficient way possible. The media is always interested, especially for economic



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 267

(ponuiiuod)

B3N Ld ‘OpunsaAuf
yepuj wejeq

1d ‘[91°0H si]qI 1d
‘{(rewrrodng Sunpuegq)
opuntadoid
Sunpueg eied

Ld ‘uswurensguyg
suel] Ld ‘BIPIN
ueyy suel] 1d
‘skemIry suei] 1d
‘(2101§ Juaunredog
OIQIA) JMew[IeIy
uejrjodonon

1d ‘(suiqqoy
-unjseq) vuRylIRId
B)[OpeRATEN

Ld ‘(ueag 90D

9y L) 99P0D SuBLY, Id
‘eueplod eARSRURIN
1d ‘eAeSeyey
suel], 1d ‘uoryseq
suel] Id ‘(qnojejuy)
[oARI], 29 INOJ
ssaxdxqg vluy 14
‘(Inpoid yewny)

SIN301J BWAUISURL], T d

(yuowoSeuew Jude])
BIBJUBSNIN] RIPIJA
Te1S 1d “9L [oouy
eAR( UBUNSUBQUID]
1d BN

epuNg SBISIOATUN)

‘opuLINo[g wooyuy Ld

WOod WOoNRIFY
‘wod suBI AN
“wod YN -

oIpeyd A

‘ersauopuj npsue

opey ‘orpey

WOod"dU0ZINO

[eQO[D ‘OIpEY OpUIS

ouizeSe\ pug Ysig
‘IPPINPWON LU0
projqe, ‘ouizegew

jsnig, ‘ersouopuy rejndeg

[ Suel] ‘AL suer]

UOISIA SO
‘AL dog, ‘uoisiaopujp
‘AL NNS ‘AL ONIA
‘AL TBqOID T1LDY

diop suery

dnoin HDNIN

Q0

auruo opey

juLg

UOISIAQ[O L

dnoi3 eipay

vIsauopu] ul drysioumo BIPIJA I dqeL



268 A. Sudibyo & N. Patria

(ponurjuod)

(esnoy uononpoid)
uononpoid
Aejdusaiog
‘uononpolid

X OIPNIS “ZI1Y SWed]

rmjonaserjuy

opuj aLyeqg

Ld ‘seunsnpuj [BIDN
auyeqg 1d ‘A1redorg
juawdorarag
pugaLIyEY

1d ‘(se3®[10) JqL
epesIod B3N 131Uy
1d ‘(ssoussnqusy)
QL suoneiueld
rIOjRWING oLy Ry

Ld ‘(pueqpeoiq erep)
K)1A1}OQUUO)) ALIRyg

SIqL WO Lyeq Ld

QL [eUonBuIIU]
BOSY Ld
‘RISQUOPU] INOJILIR))
1d ‘Sunpueg
11089y o1pnIg
sueI] ‘(IesseyRN
1108y o1pnIg
Suel]) JBSSBYRIN
B[[ey] suel]

1d ‘o1pmg suer],
1d ‘opuntadoig
req eled Ld
‘opuntadold yepuy

wodgueindr]

WO SMIUBATA

(AL Aeq) erpowrxoN
RIWRWERIA ‘110 1Ld ‘[euuey)
- ‘vIuIYS[g neD projqeL O “TRISOpU] ‘A LIS

- - ANOAL ‘ALNV

(NDS)
RIPIIA BN eAING

dnoin
s1oyjoIg 2% oLyeqg

Y10

auluo

orpey jutg UOISIAQ[O I,

dnoi3 eipoN

(ponunuo)d) °1 2|qe],



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 269

(panuriuoo)

Jue[d Jomod
juopuadopuy (K10308]
1adeq) eiured

vmg ewidipy Ld

‘eIpaweln)

LL T4 ‘erejuesnN
BIpawm A

ATU() ‘SLIRWY
[910H ‘eynues
[910H ‘opulsowod
vIpuRA( ‘OpuIskln)
‘DY ‘sedwoy]
nyng 11qIoudg
‘ewrel() eyeisng
BIPIWERID) ‘BIPIWERID)
nyng oyog, ‘dnoin

resedus(q

ISIA9[9 L OIpey
‘resedus(q euoISEN
orpey ‘Iesedus(g

vIRng ‘OIprY ey

opey

Suvjury

‘B[RPUBIA BIRAIA\
‘qoyo[, projqeL,
‘BlRYR( Suslg ‘4LN
rIeng ‘1sod Iesedusg

‘e swsig 180 egq

SIOUJO pue

K310qr7 yereley
‘poomifog ‘0NN
sod ‘neffgnduwe
BYOPIIN JBARY

‘Iepey ‘sod emef

SI9y10
pue ejog ‘uBjuod|
‘TeH ‘0qog ‘Hesnu[
‘onydersoon [euoneN
yerelejy ‘eAing
‘RO BB
‘smounqul  uegurrel

AL led

(ue3urre(1aq1siaagal)

uonerodio)

BIpawnm
SOdeMe[-A Ll

Isodledq
BIPAJAl yodwoay]

dnoiny sogemer

Sunuug eIpawelIn) uonoN ‘VIONOS ‘sedwoy] AL sedwoy] dnoiny sedwoy]
SMIN] odulog
BUD[NS UBSBAR X ‘sod Sundwey
‘1910 uekepueded ay, WO BISOUOPUIRIPIIN - “BISOUOPU] BIPIIA AL O\ dnoiny vipay
Y0 opey juLg UOISIAJ[ ], dnoi3 eipajy

(panunuo)) *1 dqeL



270  A. Sudibyo & N. Patria

‘stoyine Aq paidwod eieq :22.n0g

nqoN [eUoneN
Yueg ‘AJSIoATUN)
uederey eied ‘(910
JrewrddAy ‘101§
1dog ureyRIRN)
ewWL BIINg
LIRYRIRIA ‘TOBMBIRY]

oddry ‘rendsoy weoig

juundwoy, 14

wodnjeselreyg

oy sndure)
‘zzng IurWY
2q01D JudpMIg
‘eIsy sndwie) “yead
YL BISY 2q0[D
103$9AU] yeeleIA
‘sowiry syens
QUL ‘uenrequidd
rIRNG ‘AIIR
- 1071SOAU] ‘2qO[D) BIIBYR[
d3unopaarl] %
ouizesey ) ‘odwo]
- ueroy ‘odway, yerelfey

BIPIN
ISI1 ‘AL Nyeseiag

AL odwa]

dnoin njesejuog

dnoiny odway,

Y0

orpry g

UOISIAQ[O I,

dnoi3 eipoN

(ponunuo)) 1 2|qe],



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 271

reasons, to expand and diversify products, and to streamline operations. The
underlying logic of spatialisation is, therefore expansion, efficiency and convergence.

The concept of spatialisation within the media industry refers to the integration of
the scope of its operations, both horizontally and vertically. Horizontal integration is
reflected in the tendency for concentration of ownership and ultimately monopoly
control over the operations of media of varying types. Vertical integration occurs
when large media or non-media companies take over ownership of a number of
media companies and incorporate them into single management structure in order to
extend ““control over the process of production™ (Mosco 2009, 160).

Horizontal integration results in the rise of business conglomerates, a product of
amalgamation of a number of companies with different business lines. Horizontal
integration occurred in Indonesia, for example, when MNC Group integrated the
news portal Okezone with the television station SunTV and the daily newspaper
Seputar Indonesia. The business group practically has interests in all types of media
now. Conglomeration also occurred when the Bakrie Group established the online
service VIVAnews, and when the Jawa Post Group established JTV, or when the
Kompas Group established Kompas TV, and the Tempo Group set up Tempo TV.
Another notable point is that a large media conglomerate does not necessarily have
to set up a new media company when entering a new line of business, but can instead
acquire an existing media company that is already in operation. This is was what
happened when Trans Corp took over ownership of TV7 from the Kompas Group
and bought the news website, Detik.com. A similar occurrence took place when the
Lippo Group’s Berita Satu Holding acquired beritasatu.com, yet another online
news portal.

Indonesia has also witnessed vertical integration within the media industry
whereby media companies are incorporated into larger business groups engaged in a
number of industries. Vertical integration is characterised by the establishment of
holding companies to oversee such businesses, which can range from the mass media
(print, television, radio, online, pay television), advertising, telecommunications, all
the way to banking, plantations, property development and others. The Kompas
Gramedia Group, for instance, is not limited to the media business, but also has
substantial interests in the book publishing and hotel industries. Trans Corp owner
Chairul Tanjung is also owner of the Para Group, which owns businesses ranging
from hypermarkets (Carrefour Indonesia) to retail banks, coffee shops (the Coffee
Bean and Tea Leaf franchises), ice cream (Baskin Robbins) and distribution of
fashion products of leading global brands (Guess, Mango, Zara, GAP). This is quite
a typical pattern that can be discerned from Table 1.

The expansion and concentration of ownership of media capital in these ways also
leads to a greater concentration of revenue and profit accruing from advertising on
just a relatively small number of enterprises. Advertising itself has grown in
Indonesia in recent years as a reflection of the growth of the market for consumer
goods and also the greater development of consumerist lifestyles. According to data
collected by Nielsen, in 2006, the advertising portion of the pie was worth Rp30
trillion to the Indonesian media industry. Then, in 2010, it nearly doubled to Rp59
trillion. Television absorbs the bulk of advertising spending, up to a value of Rp37
trillion, whereas newspapers and magazines absorbed only Rp20 trillion and Rpl.9
trillion of it, respectively, in 2010 (Table 2).



272 A. Sudibyo & N. Patria

The spatialisation of the media in terms of capital expansion and concentration is
mirrored by a similar spatialisation of the media in the sphere of democratic politics.
Political parties, presidential candidates, local leaders, parliamentary candidates and
an assortment of other politicians all require the mass media to cultivate their
personal image and to shape and mobilise public opinion on their behalf. Indonesia
is currently in an era in which the mass media has become crucial for political
campaigning. Media spatialisation provides greater space for political campaigning
that can utilise a variety of products offered by various types of media. For this
reason, politicians running for office prefer to collaborate with top media groups that
own a wide range of media lines. The dynamics of supply and demand ensure that
political advertising becomes a substantial source of revenue for the media industry
(Table 3).

Political reportage is likely to become an increasingly complicated matter,
however, when the owner of the television station that provides news coverage
simultaneously serves as the leader of a political party or is closely affiliated to one.
As is well known, Aburizal Bakrie, the owner of TVOne and ANTYV, is Chairman of
the Golkar Party, the resurrected and rebranded electoral vehicle of the New Order.
Surya Paloh, owner of Metro TV and the Media Indonesia Group, is founder and
Chairman of the National Democratic Party, a new party he established after losing
to Bakrie in a race for the leadership of Golkar. Paloh found an important new ally

Table 2. Growth of advertising spending, 2006—10

Year Spending (in trillion rupiah) Growth (%)
2006 30,025 -
2007 35,088 17
2008 41,708 19
2009 48,585 16
2010 59,287 23

Source: Nielsen, as cited in Manan (2011, 109).

Table 3. Five top media advertising spenders, 2010 (in billion rupiah)

All media Television Newspaper
Category 2010 Category 2010 Category 2010
Telecommunications 5,550 Telecommunications 3,631 Politics 2,181
Politics 2,984 Cigarettes 1,797 Telecommunications 1,770
Company and social 2,380 Hair treatment 1,754 Company and 1,432

responsibility products social responsibility
programmes programmes
Cigarettes 1,984 Facial treatment 1,505 Motorcycles 1,162
products
Motorcycles 1,889  Snacks 1,365 Housing 1,056

Source: Nielsen 2010, as cited in Manan (2011, 111).



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 273

when another tycoon, Hary Tanoesoedibyo, owner of the MNC Group, joined his
party. The owner of Trans Corp, Chairul Tanjung, on the other hand, serves as an
economic adviser for President Susilo Bambang Yudhoyono. He is alleged to be
closely associated with the Democratic Party as well as with Hatta Radjasa, the
Coordinating Minister of the Economy who is also Chairman of the National
Mandate Party (The Jakarta Post, December 2, 2011).

It should be no surprise that when media outlets simply become the political tool
of their owners, their content will inevitably reflect their biases and interests. Because
of this, the Democratic Party of President Susilo Bambang Yudhoyono has recently
filed a formal complaint against MetroTV and TVOne because news coverage and
punditry by both television stations appeared to be heavily influenced by the interests
of its owners, who happen to be the President’s direct political rivals. The
Democratic Party accused both stations of depicting it only as “‘the party of corrupt
people” and of having lost all semblance of neutrality and objectivity in its news
content (Natalia 2012).°

In spite of this, it does appear that capitalism in the media industry is now driven
more decisively by the logic of competition and by the drive to accumulate and
concentrate capital to the maximum extent. It is for this reason that the ““‘new media”
has been opened up as new territory for competition, especially given the rise of the
Internet as a viable area of business and the position of Indonesia as a promising
market for it. In 2011, according to the International Telecommunication Union, the
number of Internet users in Indonesia had grown to 39.6 million people. This
represents an astonishing growth of 1,400% in the last 10 years (MIKTI 2012,
88-94).

As part of the spatialisation process, therefore, the broadcasting industry appears
to have shown new and vigorous interest in the basic infrastructural development of
the Internet industry. Thus, Firstmedia has now provided Internet services under the
banner of the Lippo Group, one of the largest of the New Order era conglomerates.
Bakrie Connectivity, owned by the family of presidential hopeful Aburizal Bakrie,
has now moved into the business of providing mobile communication services. The
spectacular acquisition of Detik.com by Chairul Tanjung through the Trans Corp
Group, in a transaction valued at approximately US$60 million (Rp521 billion) is
also worth mentioning (Sujantyo, Sjarifuddin, and Purwantono 2012). As new
territory, the future role of the Internet is yet unknown in terms of accumulation of
capital within the broadcasting industry. Movement of capital into this new area,
none the less, is likely to constitute a third wave of expansion of Indonesian media
capitalism, following its impressive performance in the print media and broadcasting
in previous decades.

Conclusion

The media industry since the 1990s has become increasingly important as a site for
the accumulation of capital and as a major pillar for the expansion of businesses
associated with large and increasingly diversified conglomerates with interests well
beyond the media industry itself. Significantly, there has also been an intensification
of the relationship between the media industry as a business and as a political
instrument of elites.



274 A. Sudibyo & N. Patria

Although Robison (1986) did not specifically mention the role of the media in The
Rise of Capital, the development of Indonesian capitalism has gone hand in hand
with the development of media capital. Since the 1990s, the rise of capital in the
media industry has been increasingly discernible through the growth and expansion
of private television, which worked hand in hand with the development of capitalism
under the New Order regime. Thus, capital accumulation initially took place within a
system of granting protection and preferential treatment to a small group of crony
capitalists and denying the same benefits to non-crony capitalists and foreign media
enterprises.

After the fall of Soeharto in 1998, the state’s role in providing protection to crony
capitalists was undermined by strong public resentment of past practices. It triggered
a change in government media policy that seemed to signal a shift from a power
orientated one to one orientated toward the public interest. However, the way
forward involved a process of liberalisation that allowed large and already
entrenched capitalist groups to expand their interests in the industry and/or to
concentrate ownership within it by “hijacking” certain market-orientated policies.

In a nutshell, media capital used the hand of the state to deliver pro-market policies
that, while allowing some new players into the game, essentially re-established the
overall dominance of large New Order-era business groups, including those of the
cronies and family members of Soeharto. This does not mean that there is no real
competition in the media industry; in fact, the competition among the select few is
intense and represents a struggle for control over the means of production in the
broadcasting industry. That Tutut Socharto launched a lawsuit against Hary
Tanoesoedibyo over the ownership of TPI (Bambang 2011), for example, reflects this
sort of tough competition, which may lead to even greater concentration of ownership
and accumulation of capital within the industry in the future.

The current situation of the media industry in Indonesia has been described in this
article as being characterised by the concentration of media capital ownership in the
hands of top business people who often double as political elites, as well as the
expansion of capital either horizontally or vertically in the sense described by Mosco
(2009). Capital accumulation in the media industry may remain relatively small in
size in the context of the entirety of Indonesian capitalism today, a quarter of a
century after the publication of Robison’s seminal book. However, the media
industry is becoming increasingly important as a business as well as a political tool
within Indonesia’s democracy, as indicated in the heated contests to control it,
whether on the part of major players in the business or by state regulatory
institutions.

Notes

' The Socharto family was often referred to as the Cendana family because they resided on Jalan
Cendana, a road in the posh Menteng suburb of Jakarta.

2 Research by the Alliance of Independent Journalists (AJI) between January and March 1997 found
that ANTV gave 5.58 minutes to Golkar reportage, without giving a single minute to other parties
(PPP and PDI). RCTI gave 9.29 minutes for Golkar and only allocated three minutes for two other
parties. TVRI provided one hour for Golkar and five minutes for two other parties (Alliance of
Independent Journalists, Monitoring Television for the General Elections, May 1997 (cited in Sen and
Hill, 2001, 147-148).



The Television Industry in Post-authoritarian Indonesia 275

3 In the 1999 elections, ISAI monitored electronic media coverage on the political campaigning process.
The monitoring was carried out during the official campaigning period of 19 May-4 June 1999, as well
as the recess period composed of several days prior to the elections. The monitoring aimed at all private
television stations: RCTI, SCTV, Indosiar, TPI, ANTV, as well as TVRI and RRI.

Article 18 of Law on Broadcasting No. 32/2002 (Government of Indonesia 2002) stated that
“Centralisation of ownership and control over Private Broadcasting Agency by one individual or legal
entity, either in one or more broadcasting areas is restricted.” Article 34 section 4 says that
“Broadcasting licenses are prohibited from being transferred to other parties.”

Articles 1, 2 and 3 of Journalistic Code of Ethics by the Press Council (Dewan Pers 2008) state that
“Indonesian journalists must act independently, producing accurate, impartial news without pre-
judice.” It further mentions that journalists should behave professionally by verifying any information,
not to confuse facts and opinions, and that they should work on the basis of the presumption of
innocence. In addition, article 36 (4) of the Broadcasting Act 2002 states that ““television broadcasting
content must maintain its neutrality and should not advance the interests of particular groups.”

IS

w

References

Bambang. 2011. “Mbak Tutut Segera Kendalikan TPI,” Antara.com, April 18, 2011. http://www.ant
aranews.com/berita/254690/mbak-tutut-segera-kendalikan-tpi.

Dewan Pers. 2008. Profil Dewan Pers 2007-2010, 47-48. Jakarta: Dewan Pers.

Dhakidae, D. 1991. “The Rise of Capital and the Fall of Political Journalism.”” PhD diss., Cornell University.

Government of Indonesia. 2002. “Broadcasting Act No 32.” Jakarta: Government of Indonesia. Accessed
April 10, 2011. http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UU %20No.%2032%20Tahun%202002%20
tentang%20% 20Penyiaran.pdf.

Hadiz, V., and R. Robison. 2005. “Neo-Liberal Reforms and Illiberal Consolidations: the Indonesian
Paradox.” Journal of Development Studies 41 (2): 220-241.

Hidayat, D. 2000. “Pers Dalam Kontradiksi Kapitalisme Orde Baru.” In Pers Dalam Revolusi Mei,
Runtuhnya Sebuah Hegemoni, edited by D. Hidayat, E. Gazali, H. Suwardi, and S. K. Ishadi, 27-164.
Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Ishadi, S. K. 2002. “Praktik-praktik Diskursus di Ruang Pemberitaan RCTI, SCTV, dan Indosiar.” PhD
diss., Universitas Indonesia.

Kitley, P. 1999. “Above the Law? The Political Economy of Regulating Broadcasting in Indonesia.”
Indonesian Law and Administration Review 5 (1): 51-72.

Kitley, P. 2000. Television, Nation and Culture in Indonesia, Athens: Ohio University Press.

Manan, A. 2011. “Menjelang Sinyal Merah, Laporan Tahunan Aliansi Jurnalis Independen 2011.”
Jakarta: AJI Indonesia.

McChesney, R. 1997. Corporate Media and the Threat to Democracy, New York: Seven Stories Press.

MIKTI. 2012. Digital Creative and Information and Communication Technology Industries Reference Book
2012. Jakarta: MIKTIL.

Mosco, V. 2009. The Political Economy of Communication. London: Sage.

Natalia, M. 2012. ““Citra Buruk Demokrat Adukan TVOne dan MetroTV ke KPL.” Kompas, February 23.
http://nasional.kompas.com/read/2012/02/23/16455653.

Robison, R. 1986. Indonesia: The Rise of Capital. Sydney: Allen and Unwin.

Robison, R., and V. R. Hadiz. 2004. Reorganising Power in Indonesia: The Politics of Oligarchy in an Age
of Markets. London: RoutledgeCurzon.

Saleh, R., and S. Setiaji. 2011. ““Ratusan Televisi Lokal Antre Izin Siar.” Bisnis.com, October 15. http://
en.bisnis.com/articles/ratusan-televisi-lokal-antre-izin-siar.

Sanchez-Ruiz, E. 1983. “Capital Accumulation, The State and Television as Informal Education. Case
Study of Mexico.” PhD diss., Stanford University.

Sen, K., and D. Hill. 2001. Media, Budaya dan Politik di Indonesia. Jakarta: Institut Studi Arus Informasi.

Sudibyo, A. 2009. Kebebasan Semu, Penjajahan Baru di Jagad Media. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Sudibyo, A., T. Andre, I. Aminuddin, and N. Simbollah. 2004. Ekonomi Politik Media Penyiaran. Jakarta:
Institut Studi Arus Informasi.

Sujantyo, L., Sjarifuddin, and I. Purwantono. 2012. “Pers Di Bawah Pemilik Modal.” Inilah Review 24:9-12.


http://www.antaranews.com/berita/254690/mbak-tutut-segera-kendalikan-tpi
http://www.antaranews.com/berita/254690/mbak-tutut-segera-kendalikan-tpi
http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UU%20No.%2032%20Tahun%202002%20tentang%20%20Penyiaran.pdf
http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UU%20No.%2032%20Tahun%202002%20tentang%20%20Penyiaran.pdf
http://nasional.kompas.com/read/2012/02/23/16455653
http://en.bisnis.com/articles/ratusan-televisi-lokal-antre-izin-siar
http://en.bisnis.com/articles/ratusan-televisi-lokal-antre-izin-siar

Copyright of Journal of Contemporary Asiaisthe property of Routledge and its content may not be copied or
emailed to multiple sites or posted to alistserv without the copyright holder's express written permission.
However, users may print, download, or email articles for individual use.





