
155

IJIS 26 (3) pp. 155–171  Intellect Limited 2013

International Journal of Iberian Studies  
Volume 26 Number 3

© 2013 Intellect Ltd Article. English language. doi: 10.1386/ijis.26.3.155_1

Virginia Martín Jiménez
University of Valladolid

Transition to democracy 

and state television: 

Comparative analysis for 

Portugal and Spain

Abstract

Media, and particularly state television, became a key element in the strategy for 
change during transition in the Iberian Peninsula in the mid-1970s. Television 
became a means for the new government to talk directly with society, to influence 
public opinion and to get citizens’ support. Within this context of political transition, 
this article aims to show a comparative view of the role played by state television 
in Portugal (RTP) and Spain (TVE) in order to draw similarities and differences 
between transition models from both a political point of view and the standpoint 
of television media. The sources used for this study are TVE and RTP programmes 
from the archives of the respective television headquarters, in-depth and face-to-
face interviews with journalists who lived through the transition in the Iberian 
Peninsula, and an updated bibliography.

Introduction

In the mid-1970s, Spain and Portugal went through significant political 
changes almost simultaneously, resulting in the final consolidation of demo-
cratic systems in the Iberian Peninsula. However, there is great divergence 

Keywords

Democratic transition
state television
TVE
RTP
political 

communication
media events

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   155 12/3/13   1:39:35 PM



Virginia Martín Jiménez

156

in the model for democratic change observed in each of these countries. In 
Portugal there was a revolution following a military coup on 25 April 1974, 
whereas the political change in Spain happened after the dictator’s death on 
20 November 1975, and was aided by the manifest will for democratic transi-
tion of his successor, King Juan Carlos I.

Media, and particularly state television, became a key element in the strat-
egy for change within this context of political transition. This article offers a 
comparative view of the role played by state television in Portugal (RTP) and 
Spain (TVE) after the end of their dictatorial regimes and aims to draw simi-
larities and differences between both transition models from a political and 
a media point of view. It should be noted, however, that it is not the inten-
tion of this article to present television as the only key element explaining 
the political change in the Iberian Peninsula, despite the relevant role that 
state television played during both transitions to democracy. That would be 
a simplification of both political processes and the role of television at the 
time. We take into account that there were many factors (legislation, foreign 
influences, social and political changes and so on) that influenced democratic 
change. However, the evolution of the transition in both countries cannot be 
explained without taking into account the state television broadcaster.

This study is based on the analysis of RTP and TVE programmes about 
politics, prime ministerial speeches on television and news found in the 
archives of the respective television headquarters, in-depth and face-to-face 
interviews – carried out by the author – with journalists who lived through the 
transition in the Iberian Peninsula and an updated bibliography. These were 
the programmes analysed: 

TVE
Juan Carlos I’s proclamation speech: 22 November 1975.
Arias Navarro’s speech on TV: 28 April 1976.
Prime Minister Suárez’s speech on TV after his appointment: 6 July 1976.
Suárez’s speech about the Political Reform Law: 10 September 1976.
Suárez’s announcement as a candidate in the 1977 elections: 3 May 1977.
Electoral campaign in 1977 and the live broadcast of election day: 15 June 

1977.
Suárez’s speech about the wave of terrorism in the so-called black week: 

29 January 1977.
The television appearances of the main political parties in the weeks before 

the constitutional referendum: December 1978.

RTP
The ‘Family Discussions’ (Conversas em família) during an uprising in 

Caldas da Rainha: March 1974.
Spínola’s appearance on RTP: 26 April 1974.
1 May (International Workers’ Day) broadcast: 1 May 1974.
Debate between Álvaro Cunhal and socialist Mário Soares: 6 November 

1975.
Electoral campaign in 1975 and the live broadcast of election day: 25 April 

1977. 

After an in-depth literary review, the author of this study viewed the 
programmes that had the most relevant political content. After analysing 
the programmes through a questionnaire with several items (Appendix 1),  

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   156 12/3/13   1:39:35 PM



Transition to democracy and state television

157

interviews were conducted. Several journalists were asked about the broadcasts 
and their professional experience during the transition using a questionnaire 
with common questions (Appendix 2).

Comparative approach to the media-political context  
of the Iberian transitions

At the time at which both democratic transitions commenced, there were 
similarities between the situation in Portugal and that in neighbouring Spain. 
Both countries had become the longest-lasting dictatorships in Europe. In 
both cases, before it became evident that political change was inevitable, the 
regimes tried to extend themselves by a continuist-reformist spirit based on a 
series of measures taken by the Arias Navarro government (1974–76) in Spain 
and Marcelo Caetano (1968–74) in Portugal. However, it can be said that these 
measures failed (Lemus López 2002).

In the case of Portugal, colonial wars helped to bring about the end of the 
dictatorship. In Spain, the memory of the Civil War did not cause the political 
change in itself, but it settled the grounds that allowed for a transition based 
on a consensus, in order not to prompt a new civil war and painful strife as 
in 1936. Regarding the political opposition in both cases, the best-organized 
group was the Communist left – PCE and PCP – while socialist forces were 
reorganized during the 1970s.

From a military point of view, the Portuguese influence in Spain was crucial 
both in terms of the decolonization of Western Sahara and in the emergence of 
an opposition inside the army, UMD (Democratic Military Union), whose origin 
was connected with the success of the Armed Forces Movement in Portugal.

The Revolution of the Carnations (April 1974) and the death of dictator 
Francisco Franco (November 1975) took place in these circumstances. Both 
events marked the beginning of a new historical period in Portugal and 
Spain, respectively. In the Spanish case, after Franco’s death, his succes-
sor Juan Carlos I appointed Carlos Arias Navarro as prime minister. During 
the first government of the monarchy, different and incompatible political 
projects (continuist, continuist-reformist, reformist, revolutionary and ruptur-
ist) battled to gain control of the transition process. It was a ‘tug-of-war’ (‘un 
pulso’), as Soto Carmona defined it, reflecting tensions between the different 
power groups and agents of change, and it became more intense during the 
first quarter of 1976 (Soto Carmona 1998: 29).

The deadlock in which the country was immersed, intensified by a wave 
of strikes, led the king to change his strategy in order to achieve a rapproche-
ment between the rupturists and the reformists (Maravall and Santamaría 
1989: 127). At this point Arias Navarro’s attempt to ‘impose from above a kind 
of limited democracy, a democracy a la española [Spanish type of democracy], 
as it was called erroneously’ failed and, in turn, the ‘opposition’ also real-
ized that their lack of resources made a sudden change of regime impossible 
(Maravall and Santamaría 1989: 126–27).

Arias’s inability to manage the transition in accordance with public opin-
ion and his disagreements with Juan Carlos I dragged the government into a 
deep internal crisis. Finally, on 1 July, coinciding with a meeting of the Council 
of the Kingdom and after listening to the suggestion of the monarch, Arias 
Navarro resigned (Tusell 1999: 43–9).

After this, the Council of the Kingdom, chaired by Torcuato Fernandez-
Miranda, presented a shortlist of possible candidates for the presidency to the 

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   157 12/3/13   1:39:36 PM



Virginia Martín Jiménez

158

king: Gregorio López Bravo, Federico Silva Muñoz and Adolfo Suárez. The 
latter, then Minister of the Movimiento,1 was chosen by Juan Carlos I. A few 
hours after his appointment, Suárez made a television announcement of a 
reformist programme for building a democratic state and promised to submit 
his proposed reforms to a referendum and general elections within a year 
(TVE archive, 6 July 1976).

The goals set by Suárez’s government took shape in the Political Reform 
Law, designed by a team led by Fernández Miranda. This ‘bridge-law’, using 
the expression coined by Soto Carmona, was approved overwhelmingly by 
Franco’s Parliament or Cortes in November 1976 and shortly after by the 
Spanish citizens in a referendum (Soto Carmona 1998: 37). The arrival of this 
law meant a deep political transformation of the state, because it proposed a 
bicameral system composed of two chambers (Congress and Senate), articu-
lated a voting system and, among other things, ensured the implementation 
of legislative reform (Tusell 1999: 57).

As the prime minister promised, the first general elections after Franco’s 
dictatorship took place in mid-1977. In order to validate their results, a series 
of transformations were developed during the months prior to the elections, 
such as the legalization of political parties, most notably the Communist Party, 
which implicitly entailed a symbolic outbreak. Furthermore, some 38 decrees 
were passed to provide the country with the freedoms necessary to conduct 
democratic elections, the Court of Public Order was abolished and the High 
Court was established shortly after; an extension of the amnesty given some 
months earlier was decreed and press censorship disappeared.

The electoral result of the general elections in 1977 gave victory to the 
party led by the prime minister, the Union of Democratic Centre (UCD).2 The 
Socialist Party (PSOE) managed to obtain a large number of votes, which made 
it the main parliamentary opposition party. From the moment the govern-
ment was formed, the so-called constituent phase of the transition started. The 
consensus drew the lines to follow in those months when it became a priority 
to redress the economic situation, reform the state institutions and the organi-
zational structure, and develop a constitution.

One of the first achievements of the consensus was known as the Moncloa 
Pacts, signed in October 1977 by the government and major opposition 
parties, which included a programme of reorganization and reform of the Spanish 
economy and another of legal and political action. Another result of the consen-
sus, with the establishment of a new territorial organization (‘pre-autonomy’), 
was the 1978 Spanish Constitution, approved on 6 December of the same 
year. The Spanish Constitution democratized monarchy, established freedom 
of speech and the territorial organization, and set the basic principles of the 
new system. With the constitution in hand, in March 1979, general elections 
led to a UCD victory.

In Portugal, democratic change was a result of a revolution, not of contin-
uous reforms based on consensus and negotiation. In the Portuguese case, 
colonial wars wore down public opinion and produced a deep transforma-
tion in the military. This resulted in the military uprising of 25 April 1974 
that led to the resignation of Marcelo Caetano and the creation of a National 
Salvation Junta led by General Spínola.3 As Bernard Levin – then columnist 
on The Times – wrote, the most impressive aspect of the military coup that had 
occurred in Portugal was to see how in the space of a few hours, a regime that 
had lasted half a century and seemed well suited to a rural and Catholic coun-
try disappeared as if it had never existed (Levin 1979: 115).

	 1.	 El Movimiento was a 
political instrument of 
Franco’s dictatorship. 
It was composed of 
the single-party state 
(Falange Española y 
de las JONS), the trade 
unión organization 
(Sindicato Vertical) and 
civil servants. For more 
information, see Martín 
de la Guardia (1994) 
and Montabes Pereira 
(1989).

	 2.	 For more information, 
see Hopkin (2007).

	 3.	 For a deeper analysis 
of the Portuguese 
transition, see Ramos 
(2010).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   158 12/3/13   1:39:36 PM



Transition to democracy and state television

159

The Spínola phase extended from 25 April to 30 September 1974. In that 
period, as Lemus stated, a clash between four models of social and political 
organization took place: the pluralist parliamentary democracy, a communist-
oriented regime, direct democracy and the assembly model. In this context, a 
division occurred between Spínola in the army, who tried to maintain some 
kind of neo-colonial policy in Africa, and those who were supporters of rapid 
decolonization (Lemus López 2002: 107). Spínola put Vasco Gonçalves in 
charge of the second provisional government, and the radicals took charge 
of the government, causing the fall of Spínola, who was replaced by General 
Costa Gomes.

After Spínola’s failed attempt to regain control and restore the ‘purity of 
25 April’ (Ramos 2010: 727), the so-called Revolutionary Process in Progress 
(PREC in the Portuguese acronym) began on 11 March 1975.4 The radicali-
zation of the government, induced by the Operational Command of the 
Continent (COPCON), led a surprised US government to assert that Portugal 
was taking unprecedented action with ‘armed forces shifting towards the left 
in a Western country and a member of NATO’ (Gomes and Moreira 2008: 
81–93).

It was in those days when the nationalization of industries, banks and 
print media started. The state arrogated the power to replace those run by 
private companies and to impose fines and suspensions on newspapers. On 
the other hand, conflicts multiplied between the administration, management 
and staff committee within the Portuguese press, as in the Jornal do Comerço or 
O Século (Telo 2007: 110).

As for the media, in both nations television emerged almost in parallel: 
in 1956 in Spain, and the year after in Portugal. In addition, television was 
controlled only by the state, which had the monopoly in this area during the 
transitions and into the 1980s and 1990s, when the debate about the need to 
open the communication sector to private companies began. Therefore during 
the last years of dictatorship and during the period of transition to democracy, 
Spanish Television (TVE) and Broadcasting Portuguese (RTP) became the 
only opinion-forming agents on the small screen, since they provided view-
ers with a uniform message of a much elaborated political and informative 
agenda (Martín Jiménez 2013: 307).

This monopoly was reinforced by the enhanced coverage of both state 
broadcast stations, and also by a relevant increase in the audience addressed. 
This potential influence was more significant in the context of the reduced 
circulation of daily newspapers (Ramos Simón 1989: 172).

In Portugal, the struggle for the control of the organs of social communi-
cation, including television, intensified until 25 November, when the PREC 
concluded. Military confrontations led to the liquidation of the influence of 
the PCP and the extreme left in the army, and the country saw the promulga-
tion of the Constitution in April 1976. On 23 July of that year, Mário Soares, 
leader of the Socialist Party, became the first constitutional government’s 
prime minister (De la Torre Gómez and Sánchez Cervelló 2000: 381–87).

Because of the revolutionary character of the Portuguese transition 
compared to the reformist consensus change in the Spanish case, the evolu-
tion of the media was completely different either side of the border. After 
the death of Franco, the Spanish state controlled several media: Spain’s 
National Radio (RNE), Spanish Television and a newspaper group linked to 
the El Movimiento Nacional.5 Shortly after the death of the dictator, the new 
government did not carry out nationalizations, but privatized the state-owned 

	 4.	 For more information 
on PREC, see Allué 
Buiza (2012).

	 5.	 See footnote 1.

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   159 12/3/13   1:39:36 PM



Virginia Martín Jiménez

160

newspapers in 1977, keeping ownership of the public television and radio to 
this day.6

In both countries there was a profound change in the discourse of the 
media. In Spain the purging of workers from different media did not take place 
because there was an absence of a break with the dictatorship and thus staff 
retained their positions. As journalist Pedro Erquicia points out, in Spain: 

the same groups that were formed during the dictatorship, the same 
people that worked on TVE under Franco’s government, will continue 
on TV during the democratic transition. We all came from the same 
place as the TV director and the Prime Minister. There was not a before 
and an after in relation to staff in state television.

(Pedro Erquicia,7 interview, 2010)8

However, one of the first consequences of the revolution in Portugal was the 
removal of the journalists close to the former regime and the purging of radio 
and television. As Teixeira points out, ‘In state media there was a reorganiza-
tion of staff. A cleansing aimed to create mass media that revolves around the 
orbit of the state’ (Manuel Teixeira, interview, 2010).9

As for the legal framework of journalists, we must bear in mind that two 
main concerns had been coexisting since the beginning of the legal action 
of 25 April: first, to destroy the mechanisms that restricted the freedom of 
speech typical of the old regime, in other words abolition of censorship; and 
second, to guarantee the influence of new political forces in the mass media 
with a large audience (for this reason, on 25 April the television and radio 
stations were taken under the control of the revolutionaries straight away; 
Palla 1992). Among the measures taken, the MFA (Movement of the Armed 
Forces) included the immediate abolition of censorship, but at the same time 
the creation of a commission to control the media dependent on the National 
Salvation Junta (Cádima 2002: 8).

The press law was passed in February 1975; however, it was not until 1979 
that the legal framework for television was defined.10 This delay in the legali-
zation of the small screen is reminiscent of what happened in Spain, where 
the abolition of censorship did not come until April 1977. However, this law 
– which restricted freedom of speech in matters related to the monarchy, the 
army and the unity of Spain – did not refer in any case to freedom of speech 
on television. It was not until the 1978 Constitution that this right was intro-
duced and not until 1980 that TVE had a statute to govern this media demo-
cratically (Magnan 2001).

As will be seen later, in both countries, due to their political circumstances, 
governmental manipulation was tolerated on television. Nevertheless, while 
in Spain there were limits that marked the difference between television 
during the dictatorship and in the transition, in Portugal, especially during 
the PREC, the country had a state television that in effect played the role 
of Secretary of State Propaganda. However, in these two countries, televi-
sion fulfilled the role of creating a new national identity, legitimating the 
new governments, and a didactic function linked to the new values ​​of state 
(Mesquita 1996: 361).

Concerning the role played by newspapers, in Spain

both media – TV and newspapers – played different but complementary 
roles. In the sphere of public opinion, print media had a greater impact 

	 6.	 A recommended 
publication about 
political discourse 
concerning media and 
television would be 
Fernández and Santana 
(2000).

	 7.	 Pedro Erquicia worked 
at TVE and was editor 
of the programme 
Informe Semanal.

	 8.	 For more testimonies 
of journalists who lived 
through the political 
transition in Spain, 
see Martín Jiménez 
(2013). For the case of 
Portugal, see Hogan 
Teves (2007).

	 9.	 Manuel Teixeira 
worked at the Porto 
newspaper O Comércio 
(Portugal) from 1973 to 
1992.

	 10.	 For deeper analysis 
of political projects 
for television during 
Portuguese and 
Spanish transitions, see 
Magnan (2001).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   160 12/3/13   1:39:36 PM



Transition to democracy and state television

161

to generate debate; while television had more influence on the sphere of 
building an image of democratic change favourable to the government. 

(Pedro Erquicia, interview, 2010)

And in Portugal, ‘while the state controlled public media, a nucleus of resist-
ance came out in newspapers, many of them newly created, trying to throw a 
different message to the public opinion’ (Manuel Teixeira, interview, 2010).

First steps in direct political use of public television 
in the Iberian Peninsula

TVE as political agent

As early as 1976, the government reacted quickly after realizing the negative 
reaction of the press media towards the new Spanish prime minister, Adolfo 
Suárez, and chose to make direct use of television. Suárez thought that televi-
sion was essential for the formation of public opinion, and it was a media 
he knew well because he had led it during the last years of Franco’s regime 
(Palacio 2001). The newly appointed prime minister spoke to the public 
through Spanish television cameras to present his government project and 
to silence voices critical of the king’s decision about his appointment (TVE 
archive, 6 July 1976). With this broadcast a new era began in political commu-
nication on Spanish television, in which the prime minister would imple-
ment, in the words of journalist Fernando Ónega, ‘direct speech, interpreted 
as a form of personal communication between him and the Spanish people’ 
(interview, 2010).11

On 6 July, during the news broadcast at 9.30 p.m., viewers of the state 
broadcaster had the opportunity to see and hear Adolfo Suárez.12 The site 
chosen for recording was not, as had been the norm until now, the presi-
dential office, but a very different place transmitting an image of accessibility 
and change: his own home. On the other hand, the speech offered the audi-
ence ‘moderate, harmonious and reconciliatory’ language – in the words of 
Suárez himself (TVE archive, 6 July 1976) – and content that was different 
from Franco’s era (Martín Jiménez 2013: 73).

With this message ‘the concept of popular sovereignty as the basis for 
political organization’ (Ysart 1984: 64–5) was introduced on television for the 
first time in decades. Indeed, the new prime minister, by means of his appear-
ance on public television, explained to the viewers his desire to lead the nation 
following the will of public opinion, opening a door to a reformist transition 
project and maintaining discursive principles very similar to those used by the 
King in his proclamation: justice, social and economic rights, national diver-
sity and religious freedom (TVE archive, 22 November 1975).

During the broadcast, Suárez referred directly to the negative reaction 
that his proclamation had provoked in public opinion. His words helped to 
turn around a generally non-favourable climate by showing an attitude (the 
consensus) completely away from the previous government. The prime minis-
ter showed his gratitude for ‘all comments about my appointment’ and said 
that the chances for a successful transition would be greater if ‘we are able to 
accept criticism, to respect the opponent, to provide opportunities for collabo-
ration and to incorporate the will of public opinion’ (TVE archive, 6 July 1976).

The differences between the new prime minister and his predecessor, 
Carlos Arias Navarro, were remarkable not only with regard to their political 
project but also in the relationship maintained with public and private media. 

	 11.	 Fernando Ónega 
worked at TVE and was 
an adviser to Prime 
Minister Suárez during 
Suárez’s term of office.

	 12.	 One of the first calls 
Suárez made after 
he was named prime 
minister was to 
Fernando Ónega to 
ask him to prepare 
this short speech to 
address the nation on 
television (Fernando 
Ónega, interview, 2010).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   161 12/3/13   1:39:36 PM



Virginia Martín Jiménez

162

It is possible to see a clear example of this disparity in the content and setting 
of Arias Navarro’s television appearance – caused by a serious crisis in his 
administration – on 28 April the same year (TVE archive, 28 April 1976).

However, despite the few similarities between them, Arias Navarro’s 
message, issued at one of the most critical moments in his career, showed 
that he was aware of the impact that his televised appearance could have; an 
awareness that had not been present in Spain since the inauguration of public 
television in the mid-1950s (Martín Jiménez 2013: 75).

This decision to appear on TVE pointed timidly at the beginning of politi-
cal communication in television, which had been almost non-existent in the 
field of propaganda during the dictatorship. However, it was still a very weak 
awareness because during Arias Navarro’s appearance on the public broad-
caster – recorded from his presidential office – he said that although he wanted 
to speak to the Spanish people, he did not have to prove anything or justify 
his actions before the public (TVE archive, 28 April 1976). That is, television 
was used by Carlos Arias only as a loudspeaker that allowed him to reach a 
greater number of Spaniards.

Notwithstanding these constraints, Arias Navarro’s decision to appear on 
television during a governmental crisis reveals a transformation of attitude 
towards television and an incipient awareness of how controlling the small 
screen could benefit the government, since, despite the political and cultural 
influence of television during the Franco regime, it was not until Suárez’s 
government that TVE’s potential in social influence was fully used. The reason 
for this is that the use of television for propaganda had been, since its incep-
tion in Spain, based on a concept almost identical to that used in the official 
news report (No-Do),13 issued by the dictatorship during film projections: 

when television was born in Spain, it was as an imitation of No-Do. It 
did not start as a medium with very particular characteristics because 
TV was born to relieve No-Do, bringing the same content to Spaniards’ 
homes. The concept of propaganda on which No-Do’s broadcasts were 
based will be the same that governs the course of the early years of 
television.

(Pedro Erquicia, interview, 2010)

It is clear from these two television appearances that during the early stages of 
the transition to democracy in Spain there was a change in political commu-
nication. It took its first steps with Arias Navarro, but Suárez was its main 
promoter. This was the beginning of the process of establishing a ‘spectator 
democracy’, a ‘video-democracy’ (Sartori 1998) or a ‘tele-democracy’, where 
the small screen developed a very important role. This new practice of the 
‘politics of visibility’ – using the expression coined by Félix Ortega – gave to 
this audiovisual media the ability to start promoting and managing national 
policy (Ortega 2003: 71).

As mentioned, there were differences between Arias Navarro and Suárez 
concerning the main objective they pursued when appearing on television. In 
addition, Suárez was more aware of the importance of conveying a message 
to the citizens through mass media, especially television. However, behind 
these two attitudes, there was not just a different idea of what television was 
and the role it should play in the transition to democracy. Their speeches also 
showed how the two prime ministers had a different project for the transition 
and a different concept of the role of citizens.

	 13.	 No-Do, an acronym 
for News and 
Documentary, 
was a mandatory 
informational film 
shown in Spanish 
cinemas before the 
movie between 
1942 and 1981. A 
recommended 
publication on No-Do 
would be Tranche and 
Sánchez-Biosca (2005).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   162 12/3/13   1:39:36 PM



Transition to democracy and state television

163

In the case of Arias Navarro, as he said in his speech on television in April, 
the prime minister did not have to justify or explain his decisions to citizens. 
On the contrary, Suárez opted for more transparency and therefore when the 
government had to take important steps for the Spanish people, he appeared 
on television to obtain their support. Thus Suárez’s attitude in relation to 
the small screen reflects a political project based on national consensus and 
understanding. This is reflected in his first speech on TVE: 

If government is to manage the good of all people, it will be logical that 
the first purpose is the direct relationship with all citizens, and this has a 
dual purpose: to talk and listen, accept proposals and make sure, accord-
ing to the message of the Crown, that no just cause will go unheard.

(TVE archive, 6 July 1976)

Since the appointment of Suárez as prime minister, the small screen became 
considered as an instrument of a direct relationship between the government 
and citizens-viewers. The cameras served as the chain of transmission of the 
whole process of change and tried to foster public opinion that was favour-
able to the leadership. This strategy was reinforced at specific times of great 
relevance when it was necessary to keep the support of the Spanish people 
(Martín Jiménez 2013: 311). In addition to the speeches already mentioned 
there were several examples of the political use of state television in Suárez’s 
broadcast speeches about the Political Reform Law (10 September 1976), his 
announcement as a candidate in the 1977 elections (3 May 1977), the elec-
toral campaign in 1977 and the live broadcast of election day (15 June 1977), 
Suárez’s speech about the wave of terrorism in the so-called black week (29 
January 1977),14 the television appearances of the main political parties in the 
weeks before the constitutional referendum (December 1978) and so on (TVE 
archive).15 As Ansón pointed out, ‘During those months, Suárez’s government 
was an excellent product and it would be unforgivable […] not to sell it well. 
So, television influenced people to vote for Suarez’ (Pérez Ornia 1988: 93).

RTP as a political instrument

While in the case of Spain it can be said that Arias Navarro – with an approach 
more linked to propaganda16 – is the first member of a government aware 
of the importance of connecting with people through television, in Portugal 
the first politician to give public television a fundamental political value was 
Marcelo Caetano. As he himself said: 

I was the first member of the government to use TV to expose issues of 
general interest to the country in June 1957. It was not a secret that I 
followed the first steps of Radio Television Portugal with great interest 
and enthusiasm. I never imagined that years later, as head of govern-
ment, TV would be so useful for the establishment of a communication 
stream between the Portuguese people and myself. But I knew from 
the beginning, it was an ideal instrument for a government if it became 
popular.

(Caetano 1977: 472)

As in the Spanish case with Franco, dictator Salazar’s absence from the 
television, as studied by Rui Cádima (1996), cannot be explained only by 

	 14.	 Spain suffered a 
wave of terrorism 
in the seven days 
of so-called black 
week (23–29 January 
1977). On January 23, 
during a pro-amnesty 
demonstration, 
student Arturo Rey was 
killed by the radical 
group Gerrilleros de 
Cristo Rey. Next day, 
Lieutenant General 
Villaescusa was 
kidnapped by the 
terrorist group GRAPO. 
A few hours later, in a 
demonstration over 
the death of Arturo 
Rey, the demonstrator 
Maria Cruz Nájera 
died because of police 
action. The radical right 
group, Fuerza Nueva, 
killed five labour 
lawyers and, two days 
later, GRAPO killed 
three members of the 
Security Force.

	 15.	 Rafael Ansón was 
director of RTVE 
between June 1976 and 
November 1977.

	 16.	 The political use of 
television should not 
be defined as political 
communication 
in undemocratic 
political contexts 
(Rospir 2003: 22).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   163 12/3/13   1:39:36 PM



Virginia Martín Jiménez

164

his ‘multiple phobias of technological innovation, public speeches, advertis-
ing, etc., but also […] by his lack of instrumental virtues of this new medium 
of communication’ (Cádima 2002: 167). Salazar did not seem to give much 
importance to the media as instruments of political strategy, while Caetano 
persistently argued that governments always ought to give a good account of 
what they ‘think, plan and do through the media’ (Caetano 1971: 119).

Keeping this in mind, in 1969 Caetano set the Family Discussions in motion, 
a series of communications during which he spoke to the Portuguese through 
RTP to discuss issues related to the country.17 For the first time in Portuguese 
politics, it was possible to find the implementation of a visibility strategy 
aimed at establishing a direct relationship between the government and the 
people. These talks, as Cádima explains, became pseudo-events that filled the 
television news and caused great excitement (Cádima Rui 1996: 214). In the 
words of Portuguese journalist Teixeira: 

Marcelo Caetano created a TV show to achieve his political objectives. 
It was a weekly program in which it was explained to the Portuguese 
what was happening in the country, by discussing the colonial wars, 
economy, education […] RTP was a privileged platform from which to 
indoctrinate public opinion. His predecessor Salazar used it to commu-
nicate through formal speeches on the radio, but he was afraid to go 
further than formal speech and face up to television because he could 
not master non-verbal language. Caetano, on the contrary, had to know 
how to use non-verbal language and he used informal and direct speech 
without problems, as demonstrated in the Family Discussions.

(Manuel Teixeira, interview, 2010)

Later, during the revolution of 25 April 1974, RTP played a more impor-
tant role, reaffirming its position as an agent shaping public opinion and a 
driving force of political change. The military operation that resulted in the 
Spínola government had the radio and television headquarters as main objec-
tives, while newspaper buildings would not even be occupied. Bearing this in 
mind, Caetano decided that nevertheless the audiovisual media did exert a 
direct influence in the 1970s, while the press did not. On the other hand, the 
onset of the operation was done at the national level through radio stations 
such as Rádio Renascença. The coup leaders seized Rádio Clube Português 
and the RTP and the Portuguese population were informed of the develop-
ments through brief statements that were broadcast first on radio and later 
on television (Telo 2007: 31). Therefore, considering these measures, it might 
be inferred that leaders of the ‘Revolution of the Carnations’ believed that 
neutralizing the media was enough to get people to wait peacefully for the 
fall of the dictatorship. Thus, Spínola appeared on RTP at 1 a.m. on 26 April 
(RTP archive, 26 April 1974) to introduce himself to viewers as the president 
of the National Salvation Junta and explain what had happened in the country 
(Ramos 2010: 713).

It is therefore possible to draw a comparison between the different uses 
to which Caetano and Spínola put television in Portugal and Arias Navarro 
and Suárez did in Spain. Shortly after their arrival in the government, Spínola 
and Suárez decided to appear on the small screen to introduce themselves 
to the population and explain the political strategy that they were to follow. 
Consequently, in both countries there was a reformulation of political leader-
ship from the first moment of political transition.

	 17.	 For example, one 
of these Family 
Discussions (Conversas 
em família) was 
broadcast on the 
occasion of the 
uprising in Caldas da 
Rainha (RTP archive, 
March 1974).

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   164 12/3/13   1:39:36 PM



Transition to democracy and state television

165

In both Spain and Portugal, as part of the creation of a political strategy for 
television, governments made the decision to appoint those who would direct 
public television during the periods of transition to democracy. In Portugal the 
appointees were mainly military – such as Captain Pedroso Marques – while 
in Spain the people chosen were more or less close to the government, such 
as Rafael Ansón and Fernando Arias-Salgado in 1977.18 Accordingly, public 
television was considered as a means of serving society and, therefore, it was 
used as instrument capable of influencing public opinion. As Ansón points 
out: 

I tried to make a TV that could contribute to build a democracy. And 
I think that I got it because democracy came. It cannot be denied. It 
is true that television was so important during the 1970s, therefore it 
helped to bring about democratic change. It’s funny that people said 
that the TV served the King and the Prime Minister during the transi-
tion. Of course! Who else was TV going to serve?

(Rafael Ansón, interview, 2010)

The same applies to Portugal. Proof of this is found in the content of the first 
statement signed by the MFA (Armed Forces Movement) and addressed to all 
staff of public television: 

The RTP is considered one of the most important media in the service 
of the Portuguese people and must serve with much care, contribut-
ing to the freedom of information, entertainment and cultural progress. 
Thus, it is not admissible in any manner, directly or indirectly, that 
deviations occur in the orientation of the production of emissions, from 
the purposes set out in the political program of the Junta of National 
Salvation.

(Hogan Teves 2007: 47)

Politicians on the small screen and media events  
as elements of identity

The difference in the televised speeches of Suárez and Arias Navarro or 
Caetano and Spínola in Portugal and Spain, and the collaboration of public 
television in political change, was an indication that RTP and TVE had 
become the central agents of political strategy in the field of a new kind of 
political communication: ‘video-politics’ (Sartori 1998). It should be noted 
that, a long time before this happened in Spain, in Portugal politicians not 
only appeared in front of the cameras but also began to debate among each 
other. When the opposition leader, Felipe González, challenged Adolfo 
Suárez to a media battle for the election of 1979, he rejected any chance of 
a televised debate (TVE archive, 16 February 1979). The Portuguese people, 
on the contrary, could watch from their homes a debate between Álvaro 
Cunhal and socialist Mário Soares on 6 November 1975. Mesquita (2001: 
364) described it as ‘a kind of marathon without limit’ that ‘reflected success-
ful management that mixed media propaganda and the logic of democratic 
pluralism’.

According to this new political-propagandistic use of public television, 
media events were highlights on television on the Iberian Peninsula, such 

	 18.	 Fernando Arias-Salgado 
was director of RTVE 
between November 
1977 and January 1981.

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   165 12/3/13   1:39:36 PM



Virginia Martín Jiménez

166

as the previously announced television ceremonies (Dayan and Katz 1995). 
When these events were transmitted by the cameras they contained an impor-
tant political value and were used to integrate society around a collective ideal 
linked to the new political system.

An example of a media event in the Portuguese transition would be the 1 
May (International Workers’ Day) broadcast that took place after the fall of the 
dictatorship in 1974. During the last days of April, the RTP organized the work 
of reporters and the dissemination strategy of the day’s celebration, which was 
marked by a strong symbolic meaning (RTP archive). Thus, on the first day of 
May, viewers could see the wave of protesters inundating Portuguese cities 
(Hogan Teves 2007) as a symbol of the new Portugal.

Something similar would happen when the referendum on the Political 
Reform Law took place in Spain in December 1976. It was seen through the 
cameras of TVE as the first television ceremony of the transition and almost 
a founding act of the new democratic system. On 15 December, history was 
told live (Dayan and Katz 1995). This event was widely broadcast by public 
television professionals from TVE and the idea that a historical moment was 
happening in the country was transmitted to the viewers: a real ceremony 
involving the entire nation and each particular citizen. The marathon live 
broadcast interrupted the everyday life of the audience, who sat in front of 
the television keenly following what was happening in the country (Martín 
Jiménez 2013: 118).

Public television treated the media events of 1 May and 15 December as 
a ‘rite of passage’ from dictatorship to a new democratic system using the 
narrative dimension of the conquest (Dayan and Katz 1995: 30),19 as it did 
the first elections held on 25 April 1975 and 15 June 1977 in Portugal and 
Spain, respectively (TVE and RTP archives). The narrative dimension of the 
conquest refers to an event without a specific periodicity that takes place at 
times when society is overcoming boundaries and limits. The event is related 
on television as if it were a giant step for humanity. Given this fact, the audi-
ence becomes a witness who looks in awe at what is happening and ends 
up becoming a hero themselves, as was the case in the above-mentioned 
broadcast. In turn, the temporal dimension is the future (in the case of the 
competition it is the present, and for the coronation it is the past). The tele-
vised narrative used during these events sends a message to the audience: 
the conflict has been overcome and a new stage begins (Dayan and Katz 
1995: 37).

These narrative strategies were aimed at making the audience conclude 
that this event was a ‘sacred ritual’, a ‘symbolic act’ in the sense developed 
by Dayan and Katz. Thus, through these media events, television became the 
official storyteller of the transition, able to formulate informative and interpre-
tive models that would end up building a collective vision of the transition: as 
a people’s revolution in the Portuguese case, and as a peaceful change agreed 
without opposition groups in Spain.

Moreover, these political ceremonies served to alleviate the problems 
occurring during this complex stage of a system still under construction. 
Coming from a dictatorship on the road to a democracy, a number of short-
comings were still to be solved: lack of freedom, the pressure of radical forces, 
the presence of groups who longed for the past, violence, a lack of under-
standing between ideological groups and so on. These media events gener-
ated an image of conquest that would encourage public support for the new 
political system.

	 19.	 The other dimensions 
of narratives that 
Dayan and Katz use are 
the competition and 
the coronation.

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   166 12/3/13   1:39:36 PM



Transition to democracy and state television

167

Citizens felt that change was progressing slowly. This, and the terrorist 
violence that was taking place in Spain, generated dejection among the popu-
lation in the Iberian Peninsula. It could be argued that citizens would turn to 
television to be told that there was a brighter future, that they could trust their 
leaders and that they would cross the boundaries and reach the desired objec-
tive (Martín Jiménez 2013: 314).

As Mesquita points out, these media events were an instrument: 

for legitimating the authority, which serves to reinforce or supplement 
gaps in the constitutional arrangements […] These events wrap the 
power in liturgical gestures from other eras and introduce a placebo 
that can alleviate, at least in part, the shortcomings and imperfections of 
democratic representation.

(Mesquita 2001: 126)

Conclusions

During the political transitions to democracy in the Iberian Peninsula, state 
television served as a transmission chain of the whole process of change and 
tried to foster public opinion to favour whatever was dealt out by the lead-
ers, acting simultaneously as a witness to the transition and also as an agent 
of change in itself. In this political-media strategy, state television became 
considered as an instrument of direct relationship between government and 
citizens/spectators and, in turn, an agent of political socialization through the 
contents of its programmes, and the language used in them.

Moreover, through the space that television granted for the transmission 
of media events, TVE and RTP worked with the aim of not only informing but 
also altering the collective memory, and shaping ‘popular history’ (Edgerton 
2001) by carrying out a process of socialization of the memory of those events 
(Burke 2000: 65–9). Both television stations became at first a means for testi-
fying and then for creating the collective memory of recent history on the 
Iberian Peninsula. This collective image, created through the socialization of 
memory, contributed to the legitimacy of the process and therefore to the 
evolution of the transition along the lines marked out by the leaders of these 
countries.

Despite the influence of state television, the governments ended up losing 
the support of society during PREC in Portugal and during the term of office of 
Unión de Centro Democrático (UCD) in Spain. The loss of public support by 
the UCD was apparent in the municipal elections of 1979 and Suárez resigned 
in January 1981. Subsequently, the Socialist Party (PSOE) won the elections, 
obtaining an absolute majority in October 1982. Moreover, in Portugal on 25 
November 1975, the Revolutionary Process (PREC) ended because of a revo-
lutionary movement; the following year the Socialist leader Mário Soares 
became the first prime minister of the constitutional government after the end 
of the dictatorship.

Therefore, if television – the most influential media for shaping public 
opinion – supported the government, why did PREC and UCD fail and lose 
the support of voters? Did the rulers assess that RTP and TVE were more 
influential than they actually were? Or did the leaders carry out a persuasive 
job through the small screen?

The role of the media should not be overestimated, because television was 
not the only factor that influenced the development of the transitions on the 

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   167 12/3/13   1:39:37 PM



Virginia Martín Jiménez

168

Iberian Peninsula. Television was not the only agent in shaping public opinion 
and the circumstances surrounding this political change were very complex. 
However, it is possible to argue that Portuguese and Spanish governments 
were convinced that the influence of television was absolute, and that through 
the balance between freedom of information and control they could gain 
support from society for a longer period. 

At first, the use of television was essential in the development of change 
from a dictatorship. However, during the final years of the transition in the 
Iberian Peninsula, the political and persuasive strategy on television suffered. 
As noted by the journalist Manuel Teixeira (interview, 2010), who worked at 
the Porto newspaper O Comerço during the Portuguese political change: 

there were two public opinions at a time throughout the end of that 
period of history: on the one hand, public opinion formed from the 
intense action of the television; and on the other hand, public opinion 
was created through a pluralistic and different media market – news-
papers like El Pais and Diario 16 in Spain and O Expresso, O Jornal de 
Noticias or O Novo Jornal in Portugal.

In both countries, these newspapers began to accuse the public broadcaster 
of working for the government. The journalists of these daily newspapers 
reported the state control of television and requested that this audiovisual 
medium be an open window to all political and social activities.

In Portugal, for example, RTP failed in its attempt to persuade citizens. 
Government campaigns conducted through television did not achieve their 
objectives because this attempt at control was turned against those who 
introduced it. Was the case of Spain similar? It should not be forgotten that 
the Spanish population did not live through a revolution after the death of 
Franco, but a moderate change based on consensus within the established 
system itself – in the words of Suárez, de la Ley a la Ley, literally translated 
as ‘from the Law to the Law’. Given this context, at the beginning of the 
government of Adolfo Suárez, the government’s television campaigns – the 
referendum on the Political Reform Law and the June 1977 elections – were 
a success. Television directors, especially Rafael Ansón, and the Spanish 
government constructed an image of a transformed public media: TVE was 
presented as more pluralistic and tolerant than before 1975. This plural-
ity, which was actually very limited, was accepted because of the political 
consensus that existed at the time. However, during the stage when Arias-
Salgado was director of Radio Televisión Española, the control over televi-
sion increased and the political consensus ended after the approval of the 
Constitution. Therefore, the political opposition and the newspapers began 
to call for greater freedom of speech and information in state television and 
demanded a law to regulate public media in order to avoid government 
control over the small screen.

Despite these limitations, state television played an important role during 
the transition in both Spain and Portugal. Media became a means used by the 
new government to talk directly with society, to influence public opinion and 
to gain the support of citizens. Despite political use of state media, the power 
of TVE and RTP during the transition was not unlimited. It can be rightly 
argued that in both countries political change would have been different if 
governments had not been in control of television, but on the other hand, 
that control failed to ensure long-lasting and absolute control of the country 

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   168 12/3/13   1:39:37 PM



Transition to democracy and state television

169

and public opinion, which ended up demanding more independence of state 
television from the government.

References

Allué Buiza, A. (2012), ‘Potugal: el proceso revolucionario en curso (marzo-
noviembre de 1975)’, in Ricardo Martín de la Guardia and Guillermo 
Ángel Pérez Sánchez (eds), España y Portugal. Veinticinco años en la Unión 
Europea (1986–2011)/Portugal e Espanha. Vinte e cinco anos na União Europeia  
(1986–2011), Valladolid: Universidad de Valladolid, pp. 87–98.

Ansón, R. (2010), Interview.
Burke, P. (2000), Formas de historia cultural, Madrid: Alianza.
Cádima Rui, F. (1996), Salazar, Caetano e a Televisao Portuguesa, Lisbon: Presença.
—— (2002), ‘A comunicação social em Portugal no século XX. Fragmentos 

para a história de um servidor de dois amos’, in Fernando Pernes (ed.), 
Panorama da Cultura Portuguesa, Porto: Afrontamento.

Caetano, M. (1971), Ensaios pouco políticos, Lisbon: Verbo.
——  (1977), Minhas memórias de Salazar, Lisbon: Verbo.
Dayan, D. and Katz, E. (1995), La historia en directo. La retransmisión televisiva 

de los acontecimientos, Barcelona: Gustavo Gili.
De la Torre Gómez, H. and Sánchez Cervelló, J. (2000), Portugal en la edad 

contemporánea (1807–2000). Historia y documentos, Madrid: UNED.
Edgerton, G. R. (2001), ‘Television as historian. A different kind of history 

altogether’, in Gary R. Edgerton and Peter C. Rollins (eds), Television 
Histories. Shaping Collective Memory in the Media Age, Lexington: Kentucky 
University Press, pp. 1–5.

Erquicia, P. (2010), Interview.
Fernández, I. and Santana, F. (2000), Estado y medios de comunicación en la 

España democrática, Madrid: Alianza.
Gomes, B. and Moreira de Sá, T. (2008), Carlucci Vs. Kissinger. Os EUA e a 

revoluçao Portuguesa, Lisbon: Dom Quixote.
Hogan Teves, V. (2007), RTP. 50 ano de Histórica, 1957–2007, Portugal en la 

edad contemporánea (1807–2000). Historia y documentos, Lisbon: RTP.
Hopkin, J. (2007), ‘Entre el gobierno y la oposición: los empresarios políticos 

y la formación de al Unión de Centro Democrático’, in Rafael Quirosa-
Cheyrouze y Muñoz (ed.), Historia de la transición en España. Los inicios del 
proceso democratizador, Madrid: Biblioteca Nueva.

Lemus López, E. (2002), ‘La transición ibérica: ruptura frente a reforma en las 
democratizaciones de Portugal y España’, in Celso Almuiña Fernandes, 
Fernando de Sousa and Maria da Conceição Meireles (coord.), II encon-
tro internacional relaçoes Portugal-Espanha. Uma história paralela, um destino 
común, Porto: CEPESE, pp. 104–122.

Levin, B. (1979), Taking Sides, London: Jonathan Cape.
Magnan, V. (2001), Transition democratiques et television de service public. 

Espagne, Grèce, Portugal, 1974–1992, Paris: L’Harmattan.
Maravall, J. M. and Santamaría, J. (1989), ‘El cambio político en España y 

las perspectivas de la democracia’, in Guillermo O’Donnell, Philippe C. 
Schmitter and Laurence Whitehead (eds), Transiciones desde un gobierno 
autoritario. Europa meridional, Vol. I, Buenos Aires: Paidós.

Martín de la Guardia, R. (1994), Información y propaganda en la prensa del 
movimiento. Libertad de Valladolid, 1931–1979, Valladolid: Universidad de 
Valladolid.

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   169 12/3/13   1:39:37 PM



Virginia Martín Jiménez

170

Martín Jiménez, V. (2013), Televisión Española y la transición democrática: 
la comunicación política del cambio (1976–1979), Valladolid: Ediciones 
Universidad de Valladolid.

Mesquita, M. (1996), ‘Os meios de comunicação social’, in António Reis (ed.), 
Portugal. 20 anos de democracia, Lisboa: Temas e Debates, pp. 360–405.

—— (2001), Legitimação política e acontecimentos cerimoniais, Lisbon: 
Observatório da Comunicação.

Montabes Pereira, J. (1989) , La prensa de estado durante la transición política 
española, Madrid: Siglo XXI.

Palacio, M. (2001), Historia de la televisión en España, Barcelona: Gedisa.
Palla, M. A. (1992), ‘A liberdade de imprensa entre o poder e a independencia’, 

in António Reis (ed.), Portugal contemporáneo, Lisboa: Alfa, pp. 271–80.
Pérez Ornia, J. R. (1988), La televisión y los socialistas. Actividades del PSOE 

respecto a la televisión durante la transición (1976–1981), Madrid: Editorial 
de la Universidad Complutense.

Ónega, F. (2010), Interview.
Ortega, F. (2003), ‘Una simbiosis compleja: políticos y periodistas’, Telos, 54, 

pp. 71–83.
Ramos, R. (ed.) (2010), História de Portugal, Lisbon: A esfera dos livros.
Ramos Simón, L. F. (1989), Análisis de la difusión de la prensa diaria (1976–

1984): consumo de prensa diaria por comunidades, Madrid: Universidad 
Complutense.

Rospir, J. I. (2003), ‘Introducción a la comunicación política’, in S. Berrocal 
(ed.), Comunicación política en televisión y nuevos medios, Barcelona: Ariel.

Sartori, G. (1998), Homo videns. La sociedad teledirigida, Madrid: Taurus.
Soto Carmona, A. (1998), La transición a la democracia. España, 1975–1982, 

Madrid: Alianza.
Teixeira, M. (2010), Interview.
Telo, A. J. (2007), História contemporánea de Portugal. Do 25 de abril à actuali-

dade. Vol. I, Lisbon: Presença.
Tranche, R. R. and Sánchez-Biosca, V. (2005), NO-DO: el tiempo y la memoria, 

Madrid: Cátedra.
Tusell, J. (1999), La transición española a la democracia, Madrid: Historia 16.
Ysart, F. (1984), Quién hizo el cambio, Barcelona: Argos Vergara.

APPENDIX 1

Questionnaire: Rtp and Tve Programmes/Items

Programme
Date
Television headquarters: RTP/TVE
Time
Length
Live: yes/no
Content: speech/news/report/other
Speaker
Leading
Focus
Subject
Context
Contents
Commentary

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   170 12/3/13   1:39:37 PM



Transition to democracy and state television

171

APPENDIX 2

Interviews: Questionnaire/Items

Name
Country
Television headquarters (RTP/TVE) – Newspaper – Radio
Period
Position
Main news or historical moments covered
In her/his opinion, was it possible to inform without censorship?
Journalist opinion about main changes in mass media during transition to 

democracy in Spain and Portugal
Journalist opinion about political use of television during transition to democ-

racy in Spain and Portugal
Journalist opinion about television changes (TVE or RTP) during transition to 

democracy
Further comments

Suggested citation

Martín Jiménez, V. (2013), ‘Transition to democracy and state television: 
Comparative analysis for Portugal and Spain’, International Journal of 
Iberian Studies, 26: 3, pp. 155–171, doi: 10.1386/ijis.26.3.155_1

Contributor details

Having obtained a Ph.D. (with distinction) at the University of Valladolid, 
Virginia Martín Jiménez is a journalist and a historian and has a degree in 
sociology. She is a lecturer in journalism at the Faculty of Arts at the University 
of Valladolid.

Her academic interests include various aspects of the correlations between 
media, politics and culture: the role of media during democratic transitions, 
mediated collective memory and political communication on television.

She has enjoyed fellowships such as the Teacher Training University 
Scholarship of the Spanish Ministry of Education and has researched in 
prestigious international centres such as Prague’s Charles University in the 
Czech Republic and the Centre for Population Studies, Economics and Society 
(CEPESE) in Portugal.

Contact: Facultad de Filosofía y Letras, Área Periodismo, Plaza del Campus 
Universitario s/n, Universidad de Valladolid, 47011 Valladolid, Spain.
E-mail: virgimj@hmca.uva.es

Virginia Martín Jiménez has asserted her right under the Copyright, Designs 
and Patents Act, 1988, to be identified as the author of this work in the format 
that was submitted to Intellect Ltd.

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   171 12/3/13   1:39:37 PM



Intellect is an independent academic publisher of books and journals, to view our catalogue or order our titles visit   
www.intellectbooks.com or E-mail: journals@intellectbooks.com. Intellect, The Mill, Parnall Road, Fishponds, Bristol, UK, BS16 3JG. 

Portuguese Journal 
of Social Science
ISSN 1476-413X | Online ISSN 1758-9509

2 issues per volume | Volume 12, 2013

Aims and Scope
The Portuguese Journal of Social Science brings to an international 
readership the best Portuguese scholarship in the social sciences. 
Published in English, this journal combines important work of inter-
est to the social science community, particularly specialists in Latin 
America and southern Europe.

Call for Papers
This journal opens a gateway for the international community to 
engage with a high calibre of academic work in social sciences pro-
duced by Portuguese scholarship. The principal academic disciplines 
covered by the journal include anthropology, economics, history, 
social psychology, sociology, political science and social geography.

Editor

Luísa Oliveira
ISCTE-IUL
luisa.oliveira@iscte.pt

Editorial Consultant

Stewart Lloyd-Jones
ISCTE-IUL
stewart.lloyd-jones@iscte.pt

intellect
www.intellectbooks.com

publishers
of original 

thinking

IJIS_26.3_Jimenez_155-171.indd   172 12/7/13   11:11:51 AM



Copyright of International Journal of Iberian Studies is the property of Intellect Ltd. and its
content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the
copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email
articles for individual use.


